Jak wspieramy Stasia w tym okresie:
- nazywamy wszystko, opowiadamy co robimy, opisujemy (nie zdrobniamy, nie spieszczamy)
-czytamy książeczki- ile wysiedzi- wiadomo, bywa różnie :) ciekawie, wesoło, zachęcamy do pokazywania
-warto czasem mówić do dziecka szeptem, do jednego ucha np.
- naśladujemy dźwięki wydawane przez dziecko- rozmawiamy w jego języku :) by zachęcić do nawiązania dialogu, docenić jego starania
- mówimy wierszyki, rymowanki, (warto wtedy wziąć dziecko na kolana i podskawikać, podrzucac je) ja łapię za rączki, macham nimi, jak skrzydałam motyl w bajeczce, łapię rączkami Stasia jego brzuszek, głowkę itp..
- śpiewamy piosenki (u nas podczas tańca, kąpieli, jazdy samochodem , codziennie) wieczorem- kołysanki
- gramy na prostych instrumentach, wystukujemy rytm (na garnkach, grzechotkami, łyżkami)
- ćwiczymy aparat mowy
- uczymy "jak robią indianie" (Staś potrafi)
- prrrry, wrrry, grrry wydajemy odgłosy- zwierząt, auta, deszcz, wiatru (Staś potrafi wrrr, ryyyyy)
- uczymy pić przez słomkę (Staś potrafi)
- dmuchać bańki, dmuchać świeczki (ostrożnie :), (Staś potrafi, ale delikatnie)
- dmuchać przez słomkę np. w piórko (Staś potrafi, ale delikatnie)
- robimy miny
- wystawiamy język (prosimy o to samo) machamy językiem
- do jedzenia dajemy kawałki do gryzienia (nie papki)
- rezygnujemy za smoczków
Wiek w miesiącach i umiejętności oczekiwane rozwojowo (pochodzi z tej strony)
13–16 – posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów i kilku czynności
– wyrazy zbudowane z zreduplikowanych (powtarzających się) sylab
Staś 17 mcy
mówi na na, la la- na muzykę, melodię ... i na wiele innych rzeczy,
mówi mama :) na mamę,
mówi dada- co znaczy daj
mówi wrrrr , ziiiii (na auta) ryyy- jak robi świnka -zamiast chrum
18
– dalszy rozwój słownictwa, wypowiedzi w większości jednowyrazowe,
rzadziej dwuwyrazowe bez odmiany
– rozwój rozumienia prostych zdań (głównie poleceń i zakazów)
17 mcy (i wcześniej) rozumie złożone zdania i polecenia, nie tylko skierowane do niego (typu: Zaraz mama zrobi sobie kawę- Staś idzie do kuchni i wskazuje kolejno co i skąd wziąć :)
24
– stały wzrost słownictwa
– pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych i początki odmiany – jako
pierwsza pojawia się odmiana przez przypadki
– w odmianie czasownika najczęściej używana jest 3 osoba liczby
pojedynczej, także w znaczeniu 1 osoby trybu rozkazującego
Ćwiczenia dla
Dzięki za świetne podsumowanie tematu!
OdpowiedzUsuńJakie piosenki śpiewacie? :-)
Moi chłopcy ogólnie uwielbiają muzykę, od rana chcą radio, oczywiście jest ale krótko, bo bym chyba oszalała :) potem po Tomka przedszkolu czasem włączamy na youtube piosenki dla dzieci- takie stare Jagódki, Pan Tik tak, Ogórek, Mydło, Kolorowe kredki - i śpiewamy razem z piosenką, lub takie z mini mini Lili i Plaf, Przyjaciółką być, Cukierki, Idziemy do Zoo...Często ja nucę bez słów a Tomek odgaduje co to... nucimy Stasiowi, a on nusci z nami :) dla niego wszystko jest na na i lala :)
Usuńja mam czasem wrażenie że Karol to sie urodził i juz mówił...
OdpowiedzUsuńja gdyby nie ten blog (któy pisze od Tomka 2 roku życia)- to nie wierzyłabym ile on mówił w tym wieku (oczywiście nie wyraźnie) ale jak i co, też bardzo szybko zaczął mówić.. wszyscy się zawsze w sklepie, wrzywniaku, na poczcie u lekarza mocno dziwili :)
Usuń