Strony

poniedziałek, 23 września 2013

DZIECKO NA WARSZTAT- Warsztat Biologiczny

Prezentujemy dziś 
pierwszy temat:



W ramach projektu

Nasze warsztaty przygotowane zostały dla prawie 5 letniego Tomka.
odbywały się w ciągu jednego tygodnia 

ZAŁOŻENIA:


Ponieważ w codziennych aktywnościach, wielokrotnie już zgłębialiśmy zagadnienia z tej dziedziny (która jest bardzo obszerna) odsyłam do zakładki (posdstrony) PRZYRODA, 
, tym razem chciałam byśmy zajęli się czymś czego jeszcze nie opracowaliśmy - czyli DRZEWAMI, które również ze względu na aktualną porę roku, są teraz wdzięcznym obiektem- i to stało się naszym tematem przewodnim.


Starałam się spojrzeć na temat również ogólnie- by przypomnieć/sprawdzić znajomość pojęcia BIOLOGIA.

Rozmawialiśmy na temat tego czym się zajmuje BIOLOGIA, jakie są jej dziedziny, czym jest przyroda.

Na prośbę syna kilka naszych aktywności dotyczyło i EKOLOGII- która jest jedną z dziedzin biologii



Warsztat podzieliłam na części 


POCZĄTEK WARSZTATU

1. REBUS DO ROZWIĄZANIA

do pobrania TU


Odgadnij rebus!  Wpisz pod obrazkami pierwsze litery z każdego wyrazu.  Odczytaj hasło.





Po zajęciach skreśl te obrazki, które nie są elementami przyrody.


TEORIA I WSTĘP DO TEMATU

2. BIOLOGICZNE PORZĄDKI

Rozmowa na temat :

Co to jest biologia?
(dochodzimy do wniosków , że to nauka)

Czym zajmuje się biologia?
Organizmami żywymi i środowiskiem ich życia (ożywionym i nie ożywionym)


POTRZEBNE:

a) Obrazki:

zwierzęta, kwiaty, samochody, rowery, zabawki, fotele, ludzie, (wycięte z gazet, naklejone na kartkę, zalaminowane) chmury, deszcz, słońce, kamienie, ziemia

ja stworzyłam też takie zestawienie- do wycięcia
tu mozna pobrac

a) pojemniki/słoiki z etykietami:

1. BIOLOGIA /przyroda (u nas pojemnik zielony) 

i 3 słoiczki lub inne pojemniki z etykietami:

  • ROŚLINY /bakterie/ grzyby (tu też owoce, musiałam podpowiedzieć, że część rośliny to też element przyrodniczy)
  • POGODA/ ZJAWISKA PRZYRODNICZE/ ATMOSFERYCZNE/elementy nieożywione
  • LUDZIE/ZWIERZĘTA
2. Elementy nieprzyrodnicze (czerwona miseczka)



zadanie dla dziecka: 

(najpierw Tomek porozcinał obrazki)

 rozdzielić obrazki na dwie kupki - elementy przyrodnicze, biologiczne i nieprzyrodnicze


następnie z miseczki zielonej (BIOLOGIA) wysypać obrazki i dokonać podziału na 3 grupy (jak wyżej)



część właściwa warsztatu

3. ZACHOWANIA EKOLOGICZNE 

Rozmawiamy na temat naszego wpływu na przyrodę 

Przypominamy sobie co to jest ekologia , recykling

Na temat negatywnych i pozytywnych zachowań

Przygotowałam obrazki z różnymi przykładowymi zachowaniami.

Zadanie dla dziecka: podział  obrazków na negatywne i pozytywne.


4. EKOLOGICZNE ROZGRYWKI

Zabawy utrwalające-w kole 

(my zaprosiliśmy do zabawy misie i maskotki, które "udawały" inne dzieci



1.Prowadząca pokazuje karteczkę z zachowaniem.(te wcześniejsze)

Gdy to zachowanie pozytywne- dziecko podskakuje do góry,  gdy negatywne  kładzie się

2. Prowadząca rzuca piłeczkę kolejno do dzieci a te na zmianę podają  przykład dobrego i złego zachowania
(mogą się powtarzać z zadania wcześniej, ale też staramy się o nowe przykłady)
i odrzucają piłkę do prowadzącej.


WOKÓŁ DRZEWA 

5. Liście i owoce- dopasowywanie do gatunku

Prosta dopasowywanka dotycząca znajomości wybranych gatunków drzew:


liść, nazwa drzewa, owoc jaki wydaje dane drzewo i jego nazwa

do pobrania TU 
i nazwy tu


zwracamy uwagę na nazwę drzewa popularnie nazywanego jarzębiną- jarząb,
na  kasztanowiec- nazywany popularnie kasztanem,
na to że "noski klonowe" to owoce, 

(i tu zdziwiłam się, że obecnie  uznaje się nazwę owocu "żołądź" za właściwą, kiedyś uczono mnie, że żołędź- to owoc, a żołądź to część prącia..)

6. MAKIETA DRZEWA- uczymy się  budowy drzewa 

(to zadanie warto zacząć przygotowywać  na początku, by później wrócić do niego - z uwagi na czas oczekiwania, aż wyschnie)

Lepimy drzewo z masy papierowej

przy okazji omawiamy budowę  drzewa

WPROWADZAMY POJĘCIA:
Konar, pień, gałęzie, liście, owoce, nasiona, kora,

zwracamy uwagę na wtórne zastosowanie surowców- recykling,  w wykonywanym zajęciu
rolki po papierze,  papier, butelka

potrzebne:

 

+ papier, mąka pszenna, woda


Wykonenie masy papierowej: 
papier -stare szare gazety, lub szary papier toaletowy drzemy na drobne kawałki, moczymy w niewielkiej ilości wody, (my następnie zmiksowaliśmy to w blenderze), dodajemy niezbyt dużo mąki , tworzymy jednolitą zwartą masę....


Przygotowujemy konstrukcję drzewa-
oklejając butelkę -(użyliśmy szklanej-bo jest stabilna) taśmą papierową (remontową) i doklejając gałęzie uformowane z kawałków rolek po papierze i taśmy


 













Konstrukcję drzewa oklejamy cienko (by szybciej wyschło), ale szczelnie masą


Odkaładamy w suche/przewiewne/ciepłe miejsce do wyschnięcia (nasze schło około 3 dni), można pomóc sobie suszarką, kaloryferem itp...

malujemy

gałęzie po namoczeniu i pod ciężarem masy-
trochę  oklapły

ozdabiamy wieszając/doklejając liście, papierowe/koralikowe owoce, żołędzie
podczas pracy wielokrotnie używamy wprowadzonych pojęć


7. BUDOWA LIŚCIA

- my użyliśmy stolika świetlnego, ale można przykleić liść i kartkę na szybę w oknie

wcześniej tłumaczymy dziecku budowę

zadanie:

- zielonym flamastrem odrysuj brzegi blaszki liściowej
- niebieskim unerwienie
- brązowym ogonek liściowy





 ZAJĘCIA W TERENIE

 8. OBSERWACJA  i rozpoznawanie DRZEW
Spacer ścieżką po oławskim parku

zabraliśmy ze sobą:

-teczkę z foliowymi koszulkami, w których mięliśmy przygotowane karty ("ściągi")
- miarę krawiecką ( do zadania kolejnego) i karty pracy
- aparat
- koszyk na skarby natury
- opis ścieżki
- przekąski i parasol :)


ścieżka ma charakter dendrologiczny
wcześniej wprowadzamy pojęcie  DENDROLOGIA- nauka o drzewach (dziedzina biologii)
np. korzystając z rebusu TU do pobrania



Cudowny i przydatny opis Parku miejskiego w Oławie, z którego skorzystaliśmy można zobaczyć TU.

NASZE ZADANIA:
  • Rozpoznajemy gatunki drzew
  • posługujemy się kartą pracy, szukamy konkretnych drzew,
  • Zbieramy liście - robimy mini zielnik , liście wkładamy do "koszulek foliowych"
  • Zbieramy owoce, nasiona i inne dary natury do koszyczka

uwaga!
 Ciekawe drzewa w Oławie

-tulipanowiec- na polanie w parku





-miłorzęby japońskie- ginko biloba, na skwerku Jana Pawła II pod Kościołem Piotra i Pawła

fotorelacja



 






9. OKREŚLANIE WIEKU DRZEW

potrzebne- karty pracy (do zapisywania: gatunku drzewa, pomiaru, obliczenia wieku)

 tabele pomiarów, centymetr krawiecki

Ustalamy wiek drzewa na dwa sposoby

Określanie wieku drzew stojących.

a) Wybieramy rosnące drzewo
ustalamy gatunek wybranego drzewa
  dąb
Mierzymy obwód drzewa  na wysokości 130 cm miarą krawiecką.
111 cm
Ustalamy wiek zgodnie z tabelą,

wyszło:  około 47 lat

lub

Najprostsza metoda określenia wieku drzewa opiera się na obwodzie pnia:
Na wysokości 1,3 metra od ziemi centymetrem mierzymy obwód pnia
Podstawiamy otrzymany obwód do wzoru:

Wiek drzewa w latach = Obwód w cm x 0,4

111x 0,4  = 44,4 lata


Określanie wieku drzew ściętych

b) Szukamy w parku/lesie  pnia ściętego drzewa 
ustalamy wiek według słojów- licząc słoje jasne i ciemne- jako przyrost jednego roku
Drewno występujących w Polsce drzew przyrasta w każdym roku o dwa słoje: słój jasny na wiosnę oraz słój ciemny na koniec lata. W ten sposób liczba podwójnych par słojów (jasnego i ciemnego) wskazuje liczbę lat.


10. BIOLOGIA  W SZTUCE

- wykorzystanie motywu biologicznego jako tematu
- malowanie/ rysowanie przy użyciu, z wykorzystaniem darów natury

Frotaż  -liście

liść pod kartkę, odbijamy najlepiej  kredką woskową

- po odbiciu liścia przypominamy sobie jego budowę

-prosimy o zaznaczenie innymi kolorami:
brzeg blaszki liściowej (np. na zielono), ogonek liściowy (czarny), unerwienie (np. na czerwono)



Stemplujemy drzewo za pomocą pieczątek z ziemniaka

.
.

duuuży arkusz, wielkości Tomka





















11 . BIOLOGIA  w domu

Hodowla fasoli  klasyka klasyki
(to zadanie również warto zacząć przygotowywać  na początku,  by pod koniec mieć pierwsze obserwacje)

Karta obserwacji do pobrania TU

gaza podwójnie, związane gumką,
w słoiku woda
słoik na podstawce, bo będzie ciekło
gaza nasiąka woda ,
wodę trzeba uzupełniać
by fasolki były lekko zanurzone

nasza karta obserwacji

u nas po 3 dniach

Pytania jakie mogą się pojawić/być zadane: 

Co pojawi się najpierw? korzeń, pęd, liść
Co rośnie do dołu?
Jaka część będzie zielona?
Czy całe ziarenka mogą leżeć zanużone w wodzie?



PODSUMOWANIE warsztatu
  • Napis z darów natury

  •  Zielnik z liści

w planie kontynuacja:
  • Bukiet z liści
  • Stroik wrzosowy
  • Mandala z darów jesieni

KONIEC 
:)
W projekcie biorą udział również:
  DZIECKO NA WARSZTAT


i na tych blogach dziś przeczytacie jak inni zinterpretowali temat

Na następny warsztat zapraszamy 28.10
Warsztat NAUKOWY 
(Eksperymenty)

38 komentarzy:

  1. JESTEM POD OGROMNYM OGROMNYM WRAŻENIEM! AŻ MI MOWE ODJĘŁO!

    OdpowiedzUsuń
  2. Drzewko z masy papierowej - super pomysł. Ciekawa jestem, jak wygląda po przyozdobieniu listkami i żołędziami. Wycinaliście je z papieru, czy przyklejaliście prawdziwe? Udało Wam się znaleźć odpowiedni rozmiar? No i czy nie były za ciężkie? Chyba się skuszę na taką zabawę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drzewko jest bardzo twarde po wyschnięciu, a dzięki szklanej butelce jest też stabilne. Nasze wymaga ponownego malowania (plakatowkami) i polakierowania. Zołędzie uniespie bez problemu. Liście zamierzam wyciąć z filcu, bibuły lub nazbieramy małych i zalaminujemy i powiesimy na nitkach.
      Efekty pewnie pokażemy.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Świetnie, bardzo szczegółowo potraktowany temat. Zaskoczyliście mnie tym określaniem wieku drzewa... aż mnie kusi, by zacząć drzewa w okolicy sprawdzać :). A i drzewko z masy papierowej - pierwsza klasa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dopisalam, że są tabele, które pozwalają określić według pomiaru i gatunku, ktore drzewa zaliczają się do już do pomników przyrody

      Usuń
  4. Rewelacja! Świetnie to przygotowałaś! dużo udało Wam się zrobić :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) a chciało się jeszcze więcej ale pogoda nie dopisała i maluch chory . Ale jestem zadowolona

      Usuń
  5. Gosia, rzeczywiście rewelacyjnie, systematycznie i dogłębnie temat potraktowałaś! Skorzystam z całą pewnością. Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Fajnie, że cos mogę podpowiedzieć

      Usuń
  6. Świetne. Na pewno zrobimy takie drzewko z papieru. Gratuluję!
    Mamuśka24

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiele świetnych inspiracji u Was w sam raz na naszą nadchodzącą chorobe. To papierowe drzewo bankowo z chłopakami wykonam, będzie jak znalazł do pór roku:)

    Pozdrawiamy serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zróbcie wiecej gałęzi! U nas Tomkowi się spieszyło i zrobiłam za malo i taki jakiś baobab wyszedł :p

      Usuń
  8. bardzo praco i czasochłonny warsztat,
    piękne drzewo z masy,świetne przedszkole z misiów ( gaba też takie robi ),
    przepiękne zdjęcia drzew,na pewno będę wracała do tego warsztatu
    gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem pod wrażeniem!
    Zawsze chętnie oglądam, co można zrobić ze "starszakiem" - póki co szkrab wymusza prostotę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prosto też można fajnie się bawić :) a szkrab niedługo urośnie

      Usuń
  10. drzewo z masy papierowej ekstra! teraz możesz je wykorzystać jako wieszak na biżuterię :D

    OdpowiedzUsuń
  11. drzewo z masy papierowej ekstra! teraz możesz je wykorzystać jako wieszak na biżuterię :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Super dużo informacji i inspiracji. Zrobimy takie drzewko :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Niesamowite - na waszych warsztatach tyle się działo. Brawa dla mamy - za chęci i zapał - kawal dobrej roboty!

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem pod wrazeniem ogromu pracy i zaangazowania. Makieta drzewa jet niesamowita! moze i nam sie uda cos takiego wyczarowac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję :) róbcie, róbcie! na pewno się uda

      Usuń
  15. BARDZO mi się Wasz warsztat podoba!
    Tak trzymać!
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Gosia, ale pomysłów, kiedy Wy to zrobiliście ;) Suuuper

    OdpowiedzUsuń
  17. Jaki koniec, skoro jeszcze macie tyle pomysłów!!! O, rany - ekstra! Tyle zabaw i pomysłów!!! Jestem pod wrażeniem
    Dzięki za ten warsztat i już czekamy na następny! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniec tego tygodnia i warsztatu. Ale temat u nas ciągle aktualny. Teraz w ramach zmiany tematu drążymy jesień. :)

      Usuń
  18. Nie wiedziałam nic o metodzie określania wieku drzewa za pomocą mierzenia obwodu pnia. Fascynujące :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pokazaliśmy Wam coś nowego :)

      Usuń

Dziękuje za twój komentarz :)