Często rodzic słyszy (lub o zgrozo dla mnie sam mówi) moje dziecko jest "nadpobudliwe", "niesforne", i "niegrzeczne", ma ADHD !! Łatwo o taką łatkę , często niesłusznie przypinaną. To zrzuca z rodzica odpowiedzilność za niepowodzenia dziecka w nauce, ale przecież nie o to chodzi. Lepiej pomysleć, poczytać o inteligencji ruchowej i zastosowaćsię do pewnych rad, by pomóc dziecku wykorzystać jego potencjał!
Które dziecko ma dobrze rozwiniętą inteligencję ruchową? (inaczej kinestetyczną)
czyli preferuje naukę poprzez wykonywanie, ruch; świadomość własnego ciała
To, które:
- jest jak żywe srebro
- łatwo się nudzi
- musi być ciągle w ruchu, trudno mu usiedzieć
- gestykuluje
- pasjonuje się tańcem,
- jest wrażliwe na dotyk
- lubi majsterkować, rzeźbić
- radość sprawia mu np. obcowanie z naturą
Czego potrzebuje by się nauczyć
- przerw
- urozmaicenia
- nauki przez wycieczki, z wykorzystaniem modeli itp
- nauki przez doświadczenie
- nauki interaktywnej
- uprawiania sportu -by rozładować energię
- zajęć artystycznych
Jego mocne strony:
- panowanie nad ciałem, dobra koordynacja i równowaga
- wrażliwość na otoczenie
- zdolność do rękodzieła,
- uzdolnienia manualne i techniczne
- często zostaje sportowcem
- najlepiej zapamiętuje to, co sam wykonywał
ZAJĘCIA DLA KINESTETYKÓW:
(ich opisy będą się ukazywały w kolejnych postach)
- zabawa w "złap się za.."
- figury geometryczne na podłodze -skakanie do odpowiedniej
- gąsienica liczbowa- do nauki liczb
- zabawa w teatr
- plac zabaw- tor z przeszkodami
- zabawa piłką -rzut i pytanie-odrzuca z odpowiedzią (np. nauka słówek z języka obcego)
- zamknięte oczy lub przedmioty w pudełku, rozpoznanie co to (Bystra dłoń)
- rozpoznawanie dotykiem - nauka angielskiego
- pojemnik sensoryczny
- nawlekanie koralików
no i ja mam dwa takie żywe sreberka w domu:)
OdpowiedzUsuńczekam więc z niecierpliwością na kolejne sześć opisów, a jutro będziemy się łapać!:)
o jak miło, że jesteś K., wiem co to znaczy mieć jedno żywe srebro w domu a dwa to już chyba nie lada wyzwanie! :)
OdpowiedzUsuńwpisy z czasem się pojawią, zapraszamy do śledzenia, wypatrywania i korzystania z zabaw! gorąco pozdrawiamy wszystkie "srebra", "złota" a nawet każde "lelum polelum" :)
świetny artykuł:)i właśnie się zastanawiam czy też mam kinestyczkę
OdpowiedzUsuńmiło, że znalazłaś/eś cenne informacje!
Usuńco do inteligencji wielorakich - jeszcze kiedyś się odniosę, bo temat nie jest wyczerpany, zresztą muszę się odnieść, bo w świetle nowych doniesien teoria została poniekąd "obalona" (dzięki Czyżyk za informacje) aczkolwiek zawarte tu "rady" uważam za aktualne, choć na dzień dzisiejszy po roku w przedszkolu - obawiam się o przyszłość mojego żywego srebra! i o tym chętnie jeszcze napiszę... jak równiez o zderzeniu kinestetyka ze szkołą/przedszkolem publicznym, trudnościach w pracy w grupie (i w ławce) o tym jak to się przekłada na wyniki... o moich obawach i próbach poradzenia sobie z tym, chętnie napiszę posta i podejmę dyskusję na ten temat- bo ciekawa jestem opini innych rodziców :)
pozdrawiam
Witam wszystkich zaangażowanych Rodziców.
OdpowiedzUsuńZapraszam na stronę www.spkonary.pl, pierwszej w Polsce szkoły gardnerowskiej:)
Pozdrawiam, autorka koncpecji Wielointeligentnej edukacji dla dziecka:)
Ciekawe informacje, piszesz jednak "Lepiej pomysleć, poczytać o inteligencji ruchowej". Mogłoby się wydawać, że to bardzo oczywiste kroki - zastanowić się, sięgnąć po książkę/ artykuł w sieci. A jednak jest to czasem poza zasięgiem rodziców, zabieganych, zapracowanych których nikt nie uczył w ten sposób a którym ciężko o lepsze wzorce. Część osób może nie wiedzieć zupenie czym to jest (ba nawet pomyśleć, że może coś takiego istnieć).
OdpowiedzUsuń