Dziś kolejny Warsztat
tym razem MUZYCZNY
w projekcie Dziecko na Warsztat
zapraszam!
Nasz mały spis treści:
- Śpiewamy
- Słuchamy
- Tańczymy
- Tworzymy instrumenty
- Gramy
- Odgadujemy dźwięki (gry i zabawy)
- Poznajemy style muzyczne
- Czytamy ksiązki
- Poznajemy nuty
- Poznajemy muzykę klasyczną
- Plastyczne zadania o muzyce
- Organizujemy koncert (linki do utworów gwiazd: Stasia i Tomii)
Moi chłopcy uwielbiają muzykę.
Staś pierwsze co robi- jak wstaje- to szuka pilota, macha nim i włącza "na na".
I czasem w nocy, gdy nie chce spać też śpiewa...
Często gdy chce tańczyć, włącza na raz kilka swoich zabawek grajacych.. i tańczy.
Notorycznie tańczy do melodii wygrywanych przez jego ukochanego szczeniaczka.
Pięknie tańczy i śpiewa na na, la la.
W samochodzie - wykrzykuje la la, gdy Tata ociąga się z właczeniem muzyki, gdy już jest- macha rekami i nogami :)
Tomek ciągle mówi o koncercie, bawi się, że jest piosenkarką (tak piosenkarką!), śpiewa od rana (po przebudzeniu np. : "Mam tę moc!!! mam tę mooooc!")
W przedszkolu bierze udział w zajęciach tanecznych i w przedstawieniach (Jasełka, Dzień Babci i Dziadka).
Tak więc codziennie "na na" musi być
A co dokładnie u nas się działo ostatnio, w związku z Warsztatem?
Krążyliśmy w temacie, zagłębialiśmy co nieco i dobrze się bawiliśmy
co dzień:
1. ŚPIEWAMY
- Tomek uczy się tekstu i śpiewa, nagrywa się na dyktafon...
|
"Piosenki naszego dzieciństwa",
wyd Martel |
- śpiewamy do instrumentalnych wersji piosenek
- mama śpiewa na dobranoc kołysanki (zna trzy - jeszcze od czasów Tomka i koooszmarnie je kaleczy, aż uszy krwawią jej samej, ale dzieci lubią- bo to MAMA)
2. SŁUCHAMY
(uwielbiamy TE: Umer i Turnau jak dla mnie bezkonkurencyjni!)
mamy też takie
i bajeczki
- piosenek dla dzieci (Ogórek, Jagódki..)
- radia
- dźwięków otaczającego nas świata (miasta, parku, lasu, natury, ptaków)
często:
3. TAŃCZYMY
http://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM
"Kaczuszki"
"Głowa , ramiona.."
"Leci mucha mucholotem"
"Do przodu prawą rękę daj.."
Tomek szaleje, ale Stasieniek jest boooski, ma fachowe ruchy w repertuarze, ugięte kolana, machanie dupką- w tym też ruchy (wymiatanie) rąk i obroty całym sobą!
- taniec obrazujący muzykę klasyczną
w ramach warsztatu pogłębialiśmy wiedzę w temacie:
-tworzymy instrumenty
powstały: KLIKACZE z zakrętek
zauważyłam, że takie zakrętki idealnie pasują do siebie
gdy się na nie naciska- klikają
dodatkowo do środka włożyłam ziele angielskie, pieprz, ryż.. i jeszcze grzechoczą :)
i GRZECHOTKI
z buteleczek po actimelach i zakrętek po dużym Kubusiu (z ryżem, solą, kawą, grochem wewnątrz...)
zauważyłam, że zakrętki od dużego Kubusia pasują idealnie do opakowania po actimelu
na klik- wchodzą i zamykają idealnie zawartośc!
do środka wsypałam po około 2 cm sypkich produktów o różnej masie, wielkości itd.
można dodatkowo podkleić zakrętkę od wewnątrz (bo Staś np. uwielbia je otwierać, co nie jest łatwe)
5. GRAMY
- na "perkusji"- puszek, pudełek, garnków i pokrywek- łyżkami i rękami
- grzechotkami i klikaczami
- na organach (zamierzamy je w końcu przynieść z piwnicy i uzupełnić w baterie)
6. ODGADUJEMY DŹWIĘKI
- Z POMOCĄ PŁYTY "Zatańcz ze mną" (MAC)
słuchamy i odgadujemy wystukiwane rytmy,
słuchamy i odgadujemy /nazywamy/dopasowujemy
- wolne i szybkie melodie
- skocznej melodii,
- wysokich i niskich tonów
- wesołej i smutnej melodii
- ZABAWA "CO TO JEST ZA DŹWIĘK?"
nagrane na dyktafon
dźwięki podzieliłam na kategorie (by było łatwiej)
-dźwieki kuchni, (czajnik, woda z kranu, sztućce w szufladzie, mikrofalówka, zamykająca się lodówka, zapalanie kuchenki gazowej, nalewanie zupy, mieszanie herbaty ..)
1.Co to jest?
-dźwięki łazienki (wentylator, elektryczna szczoteczka, spłuczka, odświeżacz powietrza, otwierane drzwi, woda z prysznica ..)
Tomek radził sobie rewelacyjnie!
(uproszczona wersja zabawy-
Tomek siedzi w kuchni z zasłoniętymi oczami, mama w kuchni-coś robi, Tomek odgaduje po dźwiekach co)
- MEMORY SŁUCHOWE (grzechotki z actimela)
wersja pierwsza:
Podwójny zestaw- każda butelka ma "parę"
dwa razy z ryżem, dwa razy z ziarnami kawy, dwa z solą, płatkami owsianymi, orzeszkami itp..
należy dopasować do siebie buteleczki parami, wsłuchując się w grzechoczący dźwięk (trudno jest!)
można podpisać na spodzie lub w naszym przypadku można- otworzyć i sprawdzić
wersja druga (trudna bardzo):
nagrane grzechotanie 5 butelek w określonej kolejności- trzeba ułożyć w tej samej kolejności-odsłuchując dowolną ilość razy nagranie
7. POZNAJEMY STYLE MUZYCZNE
Tata edukuje chłopców w tym temacie
8. CZYTAMY KSIĄŻKI
- czytamy np. "Zuzia uczy się w szkole muzycznej"
9. POZNAJEMY NUTY
- poznajemy rodzaje nut (podział, ze względu na wartość, kształt/wygląd i nazewnictwo)
dopasowanie do nazwy
Tomek z niedowierzaniem słuchał, że za pomocą nut można zapisać muzykę :)
- ćwiczenia grafomotoryczne:
rysujemy klucz wiolinowy (ratunku, ale to trudne!)
10. POZNAJEMY MUZYKĘ KLASYCZNĄ
(Pytanie pierwsze dlaczego nazywa się poważna?)
- słuchamy utworów Bacha, Mozarta, Beetovena- przygotowanych dla dzieci i wplecionych w rytm piosenki przez MIKITOMI (polecam)
- rysujemy z zamkniętymi oczami muzykę (do utworów powyżej)
Tomek czuł się nieswojo, rysując z zamkniętymi oczami, więc najpierw złapałam go za ręce i pokazałam jak ja to czuję..
- ilustrujemy powyższe utwory
-
tańczymy - obrazując ciałem- muzykę
11. PLASTYCZNE ZADANIA O MUZYCE
- Namaluj hałas
- Namaluj ciszę
- Zilustruj to co słyszysz (powyżej)
12. Organizacja KONCERTU
(Tomek mówi, że jego marzenie się spełni!)
- Ustalenie repertuaru i dobór artystów.
Wystąpią:
Staś jako support (Tomek dowiedział się co znaczy to pojęcie)
z piosenkami:
"Na na na" i "La la la"
:)
"Nocne La la la" Stasia
Dioni (tajemnicza gwiazda)
Tomii- jako główna gwiazda koncertu
zaśpiewa:
"To co nam było.."
"Mam tę moc"
"To pierwszy raz jak sięga pamięć"
"Ulepimy dziś bałwana"
"Jagódki"
:)
"Będzie zabawa" wyk.Tomii
Nauka repertuaru, próby.
Niestety z przyczyn losowych, koncert został przełożony i odbędzie się w późniejszym terminie.
a teraz zapraszam na pozostałe blogi
i na ich relacje w ramach Dziecka na Warsztat!
Tam dzisiaj też muzycznie!
A to nasi partnerzy