Strony

sobota, 3 września 2011

Koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera

W związku z faktem posiadania w domu PRZEDSZKOLAKA
Mama uznała, że czas na pewną systematyczność w naszych zabawach i ukierunkowanie ich na odpowiednie tory.
Zaczęłam od przygotowania się pod kątem wprowadzenia zabaw rozwojowych w oparciu o rozwój inteligencji wielorakich Profesora Howarda Gardnera. Możecie przeczytać o nich np. TU lub Tu
Podzielę się z Wami swoimi przemyśleniami i pomysłami.

Prof Gardner zwraca uwagę na ogromną różnorodność ludzkich uzdolnień oraz możliwości, a inteligencję postrzega jako zjawisko złożone. Dla Gardnera inteligencja jest wypadkową ośmiu wyróżnionych typów, występujących w mniej lub bardziej rozwiniętym stopniu u każdej indywidualnej osoby.

INTELIGENCJA:
  1. wizualno- przestrzenna
  2. ruchowa (cielesno-kinestetyczna)
  3. językowa
  4. logiczno-matematyczna
  5. przyrodnicza
  6. muzyczna
  7. interpersonalna
  8. intrapersonalna
Każda z typów inteligencji charakteryzuje się posiadaniem u danej osoby określonych wrażliwości, cech, zdolności, umiejętnosci. Do pomiaru rodzaju najbardziej rozwiniętej inteligencji potrzebne są odpowiednie testy. Na ich podstawie można wskazać-zasugerować przykładowy kierunek rozwoju

Warto jak najwcześniej rozpoznać własne czy dziecka -predyspozycje i do nich dostosować sposób, w który zdobywamy wiedzę i zapamiętujemy informacje. Stąd moja chęć wprowadzenia do zajęć z Tomkiem -takich, które będą nakierowane na rozwój poszczególnych inteligencji w oparciu o jego wiek, zainteresowania i predyspozycje (określone przeze mnie na podstawie obserwacji).

a mówiąc prościej:
będę się starała o równowagę- żeby wśród naszych zajęć były te rozwijające każdy z typów inteligencji   by Tomek miał możliwość harmonijnego rozwoju..
do tej pory też to robiłam, ale intuicyjnie

ciąg dalszy nastapi...

3 komentarze:

  1. Hej Gosia :) nie żebym się czepiała, bo mi się koncepcja inteligencji wielorakich bardzo podoba... najbardziej do mnie przemawia różnorodność zabaw dla maluszka (bo bez względu na to, czy koncepcja jest OK, czy nie, to mam przekonanie, że Dziecko z tej różnorodności weźmie dla siebie to, co dla niego potrzebne i najbardziej wartościowe)
    uważam jednak, że warto dodać do tego co piszesz również sceptyczne podejście do Gaednerowskiej teorii, bo w świetle kolejnych badań, jakoś trudno jej się obronić
    ziarnko o tym można podpatrzeć tutaj: http://zaozi.blogspot.com/2012/04/z-konferencji-mit-inteligencji.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyżyk komentarz czytałam (juz dawno) i dzięki na link i wieści ze świata :) gdy tylko znajdę chwilę na to żeby pomyśleć odniosę się do tego co napisałaś...
      pozdrawiam

      Usuń
    2. aaa i takiego "czepiania" proszę częściej! :) bo to zadne czepianie tylko konstruktywna podpowiedź

      Usuń

Dziękuje za twój komentarz :)