wtorek, 6 września 2011

2. Inteligencja RUCHOWA


Często rodzic słyszy (lub o zgrozo dla mnie sam mówi) moje dziecko jest "nadpobudliwe", "niesforne", i "niegrzeczne", ma ADHD !! Łatwo o taką łatkę ,  często niesłusznie przypinaną. To zrzuca z rodzica odpowiedzilność za niepowodzenia dziecka w nauce, ale przecież nie o to chodzi. Lepiej pomysleć, poczytać o inteligencji ruchowej i zastosowaćsię do pewnych rad, by pomóc dziecku wykorzystać jego potencjał!
Które dziecko ma dobrze rozwiniętą inteligencję ruchową?  (inaczej kinestetyczną)
czyli  preferuje naukę poprzez wykonywanie, ruch; świadomość własnego ciała

 To, które:
  •  jest jak żywe srebro
  • łatwo się nudzi 
  • musi być ciągle w ruchu, trudno mu usiedzieć
  • gestykuluje 
  • pasjonuje się tańcem,
  • jest wrażliwe na dotyk
  • lubi majsterkować, rzeźbić
  • radość sprawia mu np. obcowanie z naturą

Czego potrzebuje by się nauczyć
  • przerw
  • urozmaicenia
  • nauki przez wycieczki, z wykorzystaniem modeli itp
  • nauki przez doświadczenie
  • nauki interaktywnej
  • uprawiania sportu -by rozładować energię
  • zajęć artystycznych

 Jego mocne strony:
  • panowanie nad ciałem, dobra koordynacja i równowaga
  • wrażliwość na otoczenie
  • zdolność do rękodzieła,
  • uzdolnienia manualne i techniczne
  • często zostaje sportowcem
  • najlepiej zapamiętuje to, co sam wykonywał

ZAJĘCIA DLA KINESTETYKÓW:
(ich opisy będą się ukazywały w kolejnych postach)
  1. zabawa w "złap się za.."
  2. figury geometryczne na podłodze -skakanie do odpowiedniej
  3. gąsienica liczbowa- do nauki liczb
  4. zabawa w teatr
  5. plac zabaw- tor z przeszkodami
  6. zabawa piłką -rzut i pytanie-odrzuca z odpowiedzią  (np. nauka słówek z języka obcego)
  7. zamknięte oczy lub  przedmioty w pudełku, rozpoznanie co to (Bystra dłoń)
  8. rozpoznawanie dotykiem - nauka angielskiego
  9. pojemnik sensoryczny
  10. nawlekanie koralików
(Moja prośba: jesli ktoś posiada wiedzę na ten temat, proszę o komentarze, ja z wykształcenia nie jestem psychologiem i choć pewne wykształcenie w tej materii mam to daleko mi do bycia ekspertem)

6 komentarzy:

  1. no i ja mam dwa takie żywe sreberka w domu:)
    czekam więc z niecierpliwością na kolejne sześć opisów, a jutro będziemy się łapać!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. o jak miło, że jesteś K., wiem co to znaczy mieć jedno żywe srebro w domu a dwa to już chyba nie lada wyzwanie! :)
    wpisy z czasem się pojawią, zapraszamy do śledzenia, wypatrywania i korzystania z zabaw! gorąco pozdrawiamy wszystkie "srebra", "złota" a nawet każde "lelum polelum" :)

    OdpowiedzUsuń
  3. świetny artykuł:)i właśnie się zastanawiam czy też mam kinestyczkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miło, że znalazłaś/eś cenne informacje!
      co do inteligencji wielorakich - jeszcze kiedyś się odniosę, bo temat nie jest wyczerpany, zresztą muszę się odnieść, bo w świetle nowych doniesien teoria została poniekąd "obalona" (dzięki Czyżyk za informacje) aczkolwiek zawarte tu "rady" uważam za aktualne, choć na dzień dzisiejszy po roku w przedszkolu - obawiam się o przyszłość mojego żywego srebra! i o tym chętnie jeszcze napiszę... jak równiez o zderzeniu kinestetyka ze szkołą/przedszkolem publicznym, trudnościach w pracy w grupie (i w ławce) o tym jak to się przekłada na wyniki... o moich obawach i próbach poradzenia sobie z tym, chętnie napiszę posta i podejmę dyskusję na ten temat- bo ciekawa jestem opini innych rodziców :)
      pozdrawiam

      Usuń
  4. Witam wszystkich zaangażowanych Rodziców.
    Zapraszam na stronę www.spkonary.pl, pierwszej w Polsce szkoły gardnerowskiej:)
    Pozdrawiam, autorka koncpecji Wielointeligentnej edukacji dla dziecka:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe informacje, piszesz jednak "Lepiej pomysleć, poczytać o inteligencji ruchowej". Mogłoby się wydawać, że to bardzo oczywiste kroki - zastanowić się, sięgnąć po książkę/ artykuł w sieci. A jednak jest to czasem poza zasięgiem rodziców, zabieganych, zapracowanych których nikt nie uczył w ten sposób a którym ciężko o lepsze wzorce. Część osób może nie wiedzieć zupenie czym to jest (ba nawet pomyśleć, że może coś takiego istnieć).

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za twój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...