Lubimy bardzo główkować. Chętnie ćwiczymy "szare komórki"
Uwielbiamy zagadki zadania, rebusy, labirynty, puzzle, memory..
Korzystamy z wielu gotowych książek, zeszytów, kart pracy, gier...
Tworzymy sami
Poniżej przedstawiam kilka naszych przykładowych aktywności w temacie LOGICZNE MYŚLENIE, które gościły u nas intensywnie w ostatnim tygodniu - w ramach realizacji:
Warsztatu LOGICZNEGO MYŚLENIA
chłopcy z racji różnicy wieku (jeden 5 lat, drugi 16 miesięcy) w tym temacie pracowali osobno
dlatego ich działania opisałam oddzielnie
a Tomek służył bratu przykładem i pomocą
LOGICZNE MYŚLENIE DLA 5 LATKA +
(Tomek)
np. z wykorzystaniem zabawek Stasia, zadania wymyślane na bieżąco:
- Wykreśl intruza (co tu nie pasuje)
(Staś "pomaga") |
Pyt: Która zabawka tu nie pasuje?
(Młotek- nie jest na baterie)
b) co tu nie pasuje i dlaczego?
wszystkie mają koła/jeżdżą
nie pasuje maskotka
c) co tu nie pasuje i dlaczego?
Odp: wszystko jest kwadratowe- nie pasuje piłka
2. Przepisywanie z kalendarza
Tomek dostał zadanie- przenieść z kalendarza z poprzedniego roku wyjątkowe dni- urodziny członków naszej rodziny (babcie, ciocie również)
Zadanie wymagało logicznego myślenia- gdyż kalendarze były różne- Jeden tygodnie miał rozmieszczone poziomo- a drugi pionowo całe miesiące.
Nie wspominając , że myliło go to, że dany dzień czyichś urodzin w 2013 r był piątkiem a w 2014 np. sobotą :)
nie obyło się bez pomyłek :)
słodki słony gorzki kwaśny język
mąka cukier sól woda
rzeka jezioro morze ocean góra
ślimak tulipan ptak słoń koń
biegać skakać leżeć tańczyć iść
4. Dopasuj do "cienia"
jak tu
Dopasuj do pozostałych zabawek parę według tego samego klucza (dziecko samo odgaduje klucz)
a) po dwie tego samego koloru
pary
jaki sposób? |
gotowe |
b) powtarzający się schemat, seria (kolory)
jaki klucz? |
zrobione! |
c) pary z tą samą iloscią kropek w sumie (trudne)
6. Ułóż według wzoru
7. Tangram
Ułóż zadany obrazek
8. Zbuduj konstrukcję według instrukcji
lub obrazek według wzoru
jak tu:
obrazkowe:
korzystaliśmy z gotowców od Bazgroszytu
z zakrętek, pionków i czego popadnie
(w rzędzie pionowo i poziomo nie mogą się powtarzać -np. kolory)
10. Zaznacz co było wcześniej
kura kurczak
jabłko ogryzek
szklanka- potłuczone szkło
deszcz -tęcza
pączek kwiatu -kwiat
11. Ułóż obrazki w ciąg tworzący historię
(następujące po sobie zdarzenia)
- na portalu bazgroszytu
- korzystaliśmy z "Opowiem Ci Mamo"
12. Zagadka Jaki dziś jest dzień?
(pomoc- kalendarz)
Dziś nie jest środa ani dzień przed piątkiem
jutro nie będzie niedziela ani sobota
pojutrze nie będzie wtorek ani środa
wczoraj nie była sobota
Podobnie można uporządkowywać:
- cykl życiowy motyla
- cykl rozwojowy żaby
14. Rozwiązujemy krzyżówki, rebusy
Rebus Tomka
15. Kółko i krzyżyk
Tomek dzielnie walczy!
16. Warcaby z dziadziusiem
Każdej literze alfabetu przyporządkowałam obrazek
Za pomocą obrazków "napisałam" tekst
19. Ułóż piramidkę
(trudniejsze- dla starszych dzieci)
ze wszystkich zakrętek
każdy kolejny rząd ma mieć o jedną więcej
w każdym rzędzie zakrętki mają być tego samego koloru
..........................................................................................................................................
LOGICZNE MYŚLENIE DLA MALUCHA
(Staś 16 mcy)
logiczne myślenie, to:
umiejętność pozwalająca odnajdywać związki przyczynowo – skutkowe i rozwiązywać problemy wymagające nieszablonowego podejścia.
stwarzamy dziecku warunki do rozwoju tej umiejętności,
podsuwamy coraz to nowe przedmioty np. użytku codziennego lub zabawki
W zasadzie na tym etapie rozwoju dziecka,
nie wymaga to od nas specjalnych zabiegów, wymyślania skomplikowanych (z naszego punktu widzenia) zadań, zagadek- świat dla malucha jest nadal nowy i zagadkowy -a wiele czynności codziennych, które dla dorosłego (lub nawet już starszaka) są oczywiste i proste- -wymaga logicznego myślenia.
podam kilka przykładów:
Proste polecenia:
1. Przenieś wszystkie magnesy z lodówki na zmywarkę,
a potem z powrotem
a potem z powrotem
Jaka jest trudność?
- jak odczepić magnes- są różne, płaskie, okrągłe, odstające, mocno przylegające
- jak przyczepić magnes- jedną stroną tylko się da przyczepić
- nie w każdym miejscu na zmywarce się przyczepia (były próby)
- wszystkie, co do ostatniego!
2. Ułóż piramidkę
Jaka jest trudność?
-trafić dziurką na patyk
- przytrzymać patyk, by się nie ruszał (koordynacja, współpraca dwóch rączek)
- ułożyć kolejno od największego kółka d o najmniejszego- (tego uczy się teraz Staś)
3. Zrób porządek
Gdzie to powinno być? Gdzie jest miejsce dla tego przedmiotu?
Gdzie to powinno być? Gdzie jest miejsce dla tego przedmiotu?
Staś został poproszony o odniesienie przedmiotu na miejsce
(brudna pielucha, szczotka do włosów, łyżka , szczeniaczek-zabawka, buty)
(brudna pielucha, szczotka do włosów, łyżka , szczeniaczek-zabawka, buty)
4. Otwórz i zamknij
Wszelkie pudełka, pojemniki, szampony, butelki
uczymy Stasia "odkręcać"
5. Włóż to do środka
używamy gotowych zabawek- sorterów,
tworzymy sortery
lub dostaje pudełko i np. piłeczkę- musi otworzyć i włożyć
lub dostaje puszkę i zadanie- przynieś coś i włóż to do środka (musi wybrać coś co pasuje, jest odpowiednio małe)
6. Puzzle
drewniane z uchwytem
dopasowuje w odpowiednie miejsce
7. Włącz i wyłącz
zabawkę włącznikiem
telewizor pilotem światło włącznikiem
8. Puść autko, samolot, helikopter
A więcej inspiracji znajdziecie na pozostałych blogach biorących udział w projekcie
Dziecko na Warsztat
zabawki naciągane na sznurek, uruchamiane przez pociagniecie itp..
A więcej inspiracji znajdziecie na pozostałych blogach biorących udział w projekcie
Dziecko na Warsztat
Ale się u Was działo !!! Super jestem pod ogromnym wrażeniem :-)))
OdpowiedzUsuńdziękujemy :) lubimy jak się dzieje!
UsuńU Was jak zwykle wiele inspiracji, na pewno część, których jeszcze nie wykorzystywaliśmy pozwolę sobie zapożyczyć:). Pozdrawiam serdecznie
OdpowiedzUsuńZachęcam! i pozdrawiam
UsuńŚwietne pomysły! Dzięki za te inspiracje! Brawo za wykorzystanie nakrętek w zabawach! Super :-)
OdpowiedzUsuńnakrętki lubimy bardzo!
UsuńNakretkowe łamigłówki niezastąpione na wakacjach :D Jakoś nie myślałam żeby sudoku z nich wyczarować, przyda się oj przyda.
OdpowiedzUsuńSudoku to można chyba ze wszystkeigo i odwrotnie- z nakrętek można chyba wszystko (przynajmniej wiele) :)
UsuńWspaniałe pomysły! I wszystkie materiały można znaleźć pod ręką, w każdym domu.
OdpowiedzUsuńlubimy robić coś z niczego :)
UsuńO la la, aleś tego nazbierała ;-)
OdpowiedzUsuńSuper zabawy. I z nakrętkami też ;-)
nakrętki muszą być :).. miało być inaczej, ale coś nie wyszło
UsuńAle super warsztaty!! Chchiałam powiedzieć co mi się podoba najbardziej, ale nie umiem , wszystko!! I jeszcze to, że nie zapomniałaś o maluszku!!! Ależ on miał fenomenalne zadania!!!
OdpowiedzUsuńmiło mi, że się podoba :)
UsuńJak zawsze profesjonalne podejście. Zadania dla Tomka muszę podpatrzeć :)
OdpowiedzUsuńNa pewno wybierzesz coś dla Adasia!
Usuńbardzo rozbudowany i inspirujący warsztat
OdpowiedzUsuńTak dużo się u was działo. Bardzo fajne warsztaty.
OdpowiedzUsuńMamuska24
O tak, u nas zwykle się dzieje :)
UsuńUwielbiam cwiczenie 'zrob porzadek' ;-) super warsztat, mnostwo inspiracji!
OdpowiedzUsuńTo jest również moje ulubione :)
UsuńRety! Ile zadań! Podziwiam - za chęci i pomysłowość :)
OdpowiedzUsuńU nas chęci są zazwyczaj, pomysły zawsze, gorzej z czasem i siłą.
Usuńdziękuję za miłe słowa!
Mój 5 - latek na pytanie co nie pasuje mąka, cukier, sól, woda odpowiedział, że sól bo z reszty można zrobić ciastka :)
OdpowiedzUsuńI to jest bardzo twórcza, logiczna i konstruuktywna odpowiedź! Gratuluję (i nie ma znaczenia, że autor miał co innego na mysli)
Usuń