poniedziałek, 30 września 2013

Grzybki z kasztanów i żołędzi (2).

Robiliśmy takie już wcześniej i od wtedy się w nich zakochałam.
A teraz, zamiast na grzybobranie (które mi się maaaarzy!) zrobiłam sobie kilka grzybków


kasztan tym razem podkleiłam pianką -w kolorze żółtym
żołędź (lub żołądź jak kto woli) skróciłam o kawałek i obciętą stroną przykleiłam do pianki
na koniuszek dokleiłam kawałek mchu



A tu grzybki trójące :)
z czapeczek od żołędzi (zero pracy przy nich!) a jakie urocze...
czapeczki od żołędzi wypełniłam plasteliną i włożyłam patyczek
Zrobiłam małą polanę z mchu- w kielichu i tam ulokowałam grzyby.






niedziela, 29 września 2013

Serce Julki!

Do jutra mam założoną zbiórkę na Się Pomaga


(baner -puszka z lewej strony)

do tej pory wpadło do skarbonki tylko 12%  założonej przeze mnie kwoty :( :(
może ktoś jeszcze ma ochotę wspomóc akcję ???

Julka  jest maleńką dziewczynką z Oławy, miasta w którym mieszkam... dlatego ją wybrałam
a zbiórkę założyłam do jutra - bo to dzień moich urodzin :)

Jeśli ktoś ma ochotę zrobić mi prezent ( i Julce)
zachęcam- każdy grosz się liczy :)

fajnie się pomaga!

Jesień w domu

bo choroby to i w domu siedzimy,
bo jesień i jej skarby do domu znosimy,
bo gdy słota i ziąb na dworze, to w domu jest czas prace plastyczne- jesienią inspirowane.
(utworzyłam zakładkę -z lewej strony- inspiracji jesiennych z lat wcześniejszych)..

i kontynuujemy warsztaty biologiczne (Dziecko Na Warsztat)
(mieliśmy na podsumowanie zrobić stroiki i ozdoby do domu)

Wrzosowe stroiki- miały być i są (jest :)

 
Jesienny bukiet od syna i Babci


mamy koszyk ze skarbami jesieni i niedługo pokażemy co zrobiliśmy :)

i  osładza to mamie chociaż odrobinę  -
tomkową ... anginę :(

sobota, 28 września 2013

Pory roku - rysowane na wieczkach

Taki pomysł na wykorzystanie przezroczystych wieczek/pokrywek od jednorazowych opakowań, np. po serkach - już dawno widziałam na jakimś zagranicznym blogu- tam autorka/mama stworzyła przepiękne dzieło, obrazek... i tyle pamiętam w temacie, adresu niestety nie, a chętnie bym to jeszcze raz zobaczyła (ktos widział ).
Fakt, że pomysł mnie zauroczył i zachwycił na tyle - by go zapamiętać i teraz popróbować się tak pobawić (gdy zdobyłam 3 wieczka!)
Rysowane markerami


wiosna 
lato (trzy wieczka nałożone na siebie)
a na jesień trzeba jeszcze kupić serek :)

naprawdę można stworzyć w ten sposób cuda!

piątek, 27 września 2013

Kostka do gry- drugie starcie!

No nie wiem co w tym jest, nie wnikam, ale Tomek nie umie zapamiętać ilości oczek na kostce-
ma problem z 5 i 6...
już o tym pisałam (i tam też był pierwszy pomysł)
żeby nie liczył za każdym razem na prędce wymyśliłam kiedyś wierszyki do wizualnego zapamiętania
(ot takie rymy częstochowskie ale działa!)

i tak

5-  w środku kropeczka- to jest piąteczka!!!!!

6-  dwa rządki to szóski grządki!


chętnie gramy w CHIŃCZYKA i nie tylko




czwartek, 26 września 2013

Chlebek smażony

natarty czosnkiem (czosnykiem- jak mówi Tomek, i tak też mówila prababcia)

(ząbek czosnku nacięty na krzyż)
przepis na odporność -prababci Tomka (Teresy), której niestety Tomek nie poznał..

wersja Tomka- polane (!??) i popijane  jogurtem naturalnym





zimno, paskudnie, choróbska atakują, to trzeba się wspomagać!!

środa, 25 września 2013

Bazgroszyt- GRY ZA DARMO

Strefa Dzieci na Bazgroszyt.pl to kolorowe i bezpieczne miejsce dla Twojego dziecka.
Być może znacie Bazgroszyt? Jeśli nie to wkrótce w Tominowie opowiemy Wam coś więcej!

Bazgroszty to nie tylko-kolorowanki, czy materiały do prac grafomotorycznych.
Dziecko może tam również zagrać w interesujące i rozwijające gry online.


Tylko do jutra, 26.09, możecie grać za darmo!

Gry powinny być dostosowane do wieku i umiejętności dzieci. Nie za łatwe, by były rozwijające, ale też niezbyt trudne, by dziecko samo lub przy nieznacznej pomocy dorosłego mogło z nich korzystać. Właśnie takie gry znajdziecie na Bazgroszyt.pl. Razem z Kredziakami możecie pobawić się w chowanego, polecieć w kosmos czy poznać tajemnice ogrodu. Wśród gier znajdziecie także: liczenie z Kredzią, rzucanie jabłek do celu czy Zakochany Big Pen. Gry wyzwalają w dziecku pęd do wiedzy, rozwijają kreatywność, zręczność i spostrzegawczość- wszystkie te cechy będą mu potrzebne w nauce w szkole. Dodatkowo, odnosząc sukcesy w grach, dziecko podnosi swoje poczucie pewności siebie i własnej wartości, ponieważ udało mu się przejść na kolejny poziom gry czy znaleźć rozwiązanie zagadki lub problemu w grze. W ten sposób dziecko zdobywa nowe umiejętności i doświadczenia.

 Gry online dla dzieci znajdziecie TU
miłego dnia!

Kalka

Takie proste, a tak cieszy.
Dla Tomka czary mary- nowość,  nieznane.


Dostał od pani w sklepie :) gdy zobaczyła jego duuuże oczy i zdziwienie o co chodzi .
Fajnie nie?

wtorek, 24 września 2013

Słoik- Rachunek Sumienia

Ponieważ w związku z chorobą i siedzeniem w domu; co niektórych rozpierał nadmiar niespożytej energii. Objawiało się to zbyt często okropnym zachowaniem.

Zdarzały się wrzaski, krzyki, fochy i brak porozumienia. Powstały słoiki- sumienia. Wrzuca się do takiego czerwone lub zielone nakrętki- za uczynki, zachowania, sytuacje.

Zielone -za spokój,  pomoc, porozumienie.

Czerwone- jak wyżej napisałam -za wrzaski, krzyki, fochy i brak porozumienia .























Samemu się wrzuca!  (Po napomnieniu, że chyba by się należało).
Zbieramy i widzimy ile mamy.
Ot tak, bez umówionego celu, dla satysfakcji.



Mama też ma swój słoik.

poniedziałek, 23 września 2013

DZIECKO NA WARSZTAT- Warsztat Biologiczny

Prezentujemy dziś 
pierwszy temat:



W ramach projektu

Nasze warsztaty przygotowane zostały dla prawie 5 letniego Tomka.
odbywały się w ciągu jednego tygodnia 

ZAŁOŻENIA:


Ponieważ w codziennych aktywnościach, wielokrotnie już zgłębialiśmy zagadnienia z tej dziedziny (która jest bardzo obszerna) odsyłam do zakładki (posdstrony) PRZYRODA, 
, tym razem chciałam byśmy zajęli się czymś czego jeszcze nie opracowaliśmy - czyli DRZEWAMI, które również ze względu na aktualną porę roku, są teraz wdzięcznym obiektem- i to stało się naszym tematem przewodnim.


Starałam się spojrzeć na temat również ogólnie- by przypomnieć/sprawdzić znajomość pojęcia BIOLOGIA.

Rozmawialiśmy na temat tego czym się zajmuje BIOLOGIA, jakie są jej dziedziny, czym jest przyroda.

Na prośbę syna kilka naszych aktywności dotyczyło i EKOLOGII- która jest jedną z dziedzin biologii



Warsztat podzieliłam na części 


POCZĄTEK WARSZTATU

1. REBUS DO ROZWIĄZANIA

do pobrania TU


Odgadnij rebus!  Wpisz pod obrazkami pierwsze litery z każdego wyrazu.  Odczytaj hasło.





Po zajęciach skreśl te obrazki, które nie są elementami przyrody.


TEORIA I WSTĘP DO TEMATU

2. BIOLOGICZNE PORZĄDKI

Rozmowa na temat :

Co to jest biologia?
(dochodzimy do wniosków , że to nauka)

Czym zajmuje się biologia?
Organizmami żywymi i środowiskiem ich życia (ożywionym i nie ożywionym)


POTRZEBNE:

a) Obrazki:

zwierzęta, kwiaty, samochody, rowery, zabawki, fotele, ludzie, (wycięte z gazet, naklejone na kartkę, zalaminowane) chmury, deszcz, słońce, kamienie, ziemia

ja stworzyłam też takie zestawienie- do wycięcia
tu mozna pobrac

a) pojemniki/słoiki z etykietami:

1. BIOLOGIA /przyroda (u nas pojemnik zielony) 

i 3 słoiczki lub inne pojemniki z etykietami:

  • ROŚLINY /bakterie/ grzyby (tu też owoce, musiałam podpowiedzieć, że część rośliny to też element przyrodniczy)
  • POGODA/ ZJAWISKA PRZYRODNICZE/ ATMOSFERYCZNE/elementy nieożywione
  • LUDZIE/ZWIERZĘTA
2. Elementy nieprzyrodnicze (czerwona miseczka)



zadanie dla dziecka: 

(najpierw Tomek porozcinał obrazki)

 rozdzielić obrazki na dwie kupki - elementy przyrodnicze, biologiczne i nieprzyrodnicze


następnie z miseczki zielonej (BIOLOGIA) wysypać obrazki i dokonać podziału na 3 grupy (jak wyżej)



część właściwa warsztatu

3. ZACHOWANIA EKOLOGICZNE 

Rozmawiamy na temat naszego wpływu na przyrodę 

Przypominamy sobie co to jest ekologia , recykling

Na temat negatywnych i pozytywnych zachowań

Przygotowałam obrazki z różnymi przykładowymi zachowaniami.

Zadanie dla dziecka: podział  obrazków na negatywne i pozytywne.


4. EKOLOGICZNE ROZGRYWKI

Zabawy utrwalające-w kole 

(my zaprosiliśmy do zabawy misie i maskotki, które "udawały" inne dzieci



1.Prowadząca pokazuje karteczkę z zachowaniem.(te wcześniejsze)

Gdy to zachowanie pozytywne- dziecko podskakuje do góry,  gdy negatywne  kładzie się

2. Prowadząca rzuca piłeczkę kolejno do dzieci a te na zmianę podają  przykład dobrego i złego zachowania
(mogą się powtarzać z zadania wcześniej, ale też staramy się o nowe przykłady)
i odrzucają piłkę do prowadzącej.


WOKÓŁ DRZEWA 

5. Liście i owoce- dopasowywanie do gatunku

Prosta dopasowywanka dotycząca znajomości wybranych gatunków drzew:


liść, nazwa drzewa, owoc jaki wydaje dane drzewo i jego nazwa

do pobrania TU 
i nazwy tu


zwracamy uwagę na nazwę drzewa popularnie nazywanego jarzębiną- jarząb,
na  kasztanowiec- nazywany popularnie kasztanem,
na to że "noski klonowe" to owoce, 

(i tu zdziwiłam się, że obecnie  uznaje się nazwę owocu "żołądź" za właściwą, kiedyś uczono mnie, że żołędź- to owoc, a żołądź to część prącia..)

6. MAKIETA DRZEWA- uczymy się  budowy drzewa 

(to zadanie warto zacząć przygotowywać  na początku, by później wrócić do niego - z uwagi na czas oczekiwania, aż wyschnie)

Lepimy drzewo z masy papierowej

przy okazji omawiamy budowę  drzewa

WPROWADZAMY POJĘCIA:
Konar, pień, gałęzie, liście, owoce, nasiona, kora,

zwracamy uwagę na wtórne zastosowanie surowców- recykling,  w wykonywanym zajęciu
rolki po papierze,  papier, butelka

potrzebne:

 

+ papier, mąka pszenna, woda


Wykonenie masy papierowej: 
papier -stare szare gazety, lub szary papier toaletowy drzemy na drobne kawałki, moczymy w niewielkiej ilości wody, (my następnie zmiksowaliśmy to w blenderze), dodajemy niezbyt dużo mąki , tworzymy jednolitą zwartą masę....


Przygotowujemy konstrukcję drzewa-
oklejając butelkę -(użyliśmy szklanej-bo jest stabilna) taśmą papierową (remontową) i doklejając gałęzie uformowane z kawałków rolek po papierze i taśmy


 













Konstrukcję drzewa oklejamy cienko (by szybciej wyschło), ale szczelnie masą


Odkaładamy w suche/przewiewne/ciepłe miejsce do wyschnięcia (nasze schło około 3 dni), można pomóc sobie suszarką, kaloryferem itp...

malujemy

gałęzie po namoczeniu i pod ciężarem masy-
trochę  oklapły

ozdabiamy wieszając/doklejając liście, papierowe/koralikowe owoce, żołędzie
podczas pracy wielokrotnie używamy wprowadzonych pojęć


7. BUDOWA LIŚCIA

- my użyliśmy stolika świetlnego, ale można przykleić liść i kartkę na szybę w oknie

wcześniej tłumaczymy dziecku budowę

zadanie:

- zielonym flamastrem odrysuj brzegi blaszki liściowej
- niebieskim unerwienie
- brązowym ogonek liściowy





 ZAJĘCIA W TERENIE

 8. OBSERWACJA  i rozpoznawanie DRZEW
Spacer ścieżką po oławskim parku

zabraliśmy ze sobą:

-teczkę z foliowymi koszulkami, w których mięliśmy przygotowane karty ("ściągi")
- miarę krawiecką ( do zadania kolejnego) i karty pracy
- aparat
- koszyk na skarby natury
- opis ścieżki
- przekąski i parasol :)


ścieżka ma charakter dendrologiczny
wcześniej wprowadzamy pojęcie  DENDROLOGIA- nauka o drzewach (dziedzina biologii)
np. korzystając z rebusu TU do pobrania



Cudowny i przydatny opis Parku miejskiego w Oławie, z którego skorzystaliśmy można zobaczyć TU.

NASZE ZADANIA:
  • Rozpoznajemy gatunki drzew
  • posługujemy się kartą pracy, szukamy konkretnych drzew,
  • Zbieramy liście - robimy mini zielnik , liście wkładamy do "koszulek foliowych"
  • Zbieramy owoce, nasiona i inne dary natury do koszyczka

uwaga!
 Ciekawe drzewa w Oławie

-tulipanowiec- na polanie w parku





-miłorzęby japońskie- ginko biloba, na skwerku Jana Pawła II pod Kościołem Piotra i Pawła

fotorelacja



 






9. OKREŚLANIE WIEKU DRZEW

potrzebne- karty pracy (do zapisywania: gatunku drzewa, pomiaru, obliczenia wieku)

 tabele pomiarów, centymetr krawiecki

Ustalamy wiek drzewa na dwa sposoby

Określanie wieku drzew stojących.

a) Wybieramy rosnące drzewo
ustalamy gatunek wybranego drzewa
  dąb
Mierzymy obwód drzewa  na wysokości 130 cm miarą krawiecką.
111 cm
Ustalamy wiek zgodnie z tabelą,

wyszło:  około 47 lat

lub

Najprostsza metoda określenia wieku drzewa opiera się na obwodzie pnia:
Na wysokości 1,3 metra od ziemi centymetrem mierzymy obwód pnia
Podstawiamy otrzymany obwód do wzoru:

Wiek drzewa w latach = Obwód w cm x 0,4

111x 0,4  = 44,4 lata


Określanie wieku drzew ściętych

b) Szukamy w parku/lesie  pnia ściętego drzewa 
ustalamy wiek według słojów- licząc słoje jasne i ciemne- jako przyrost jednego roku
Drewno występujących w Polsce drzew przyrasta w każdym roku o dwa słoje: słój jasny na wiosnę oraz słój ciemny na koniec lata. W ten sposób liczba podwójnych par słojów (jasnego i ciemnego) wskazuje liczbę lat.


10. BIOLOGIA  W SZTUCE

- wykorzystanie motywu biologicznego jako tematu
- malowanie/ rysowanie przy użyciu, z wykorzystaniem darów natury

Frotaż  -liście

liść pod kartkę, odbijamy najlepiej  kredką woskową

- po odbiciu liścia przypominamy sobie jego budowę

-prosimy o zaznaczenie innymi kolorami:
brzeg blaszki liściowej (np. na zielono), ogonek liściowy (czarny), unerwienie (np. na czerwono)



Stemplujemy drzewo za pomocą pieczątek z ziemniaka

.
.

duuuży arkusz, wielkości Tomka





















11 . BIOLOGIA  w domu

Hodowla fasoli  klasyka klasyki
(to zadanie również warto zacząć przygotowywać  na początku,  by pod koniec mieć pierwsze obserwacje)

Karta obserwacji do pobrania TU

gaza podwójnie, związane gumką,
w słoiku woda
słoik na podstawce, bo będzie ciekło
gaza nasiąka woda ,
wodę trzeba uzupełniać
by fasolki były lekko zanurzone

nasza karta obserwacji

u nas po 3 dniach

Pytania jakie mogą się pojawić/być zadane: 

Co pojawi się najpierw? korzeń, pęd, liść
Co rośnie do dołu?
Jaka część będzie zielona?
Czy całe ziarenka mogą leżeć zanużone w wodzie?



PODSUMOWANIE warsztatu
  • Napis z darów natury

  •  Zielnik z liści

w planie kontynuacja:
  • Bukiet z liści
  • Stroik wrzosowy
  • Mandala z darów jesieni

KONIEC 
:)
W projekcie biorą udział również:
  DZIECKO NA WARSZTAT


i na tych blogach dziś przeczytacie jak inni zinterpretowali temat

Na następny warsztat zapraszamy 28.10
Warsztat NAUKOWY 
(Eksperymenty)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...