Prezentujemy dziś
pierwszy temat:
Nasze warsztaty przygotowane zostały dla prawie 5 letniego Tomka.
odbywały się w ciągu jednego tygodnia
ZAŁOŻENIA:
Ponieważ w codziennych aktywnościach, wielokrotnie już zgłębialiśmy zagadnienia z tej dziedziny (która jest bardzo obszerna) odsyłam do zakładki (posdstrony) PRZYRODA,
, tym razem chciałam byśmy zajęli się czymś czego jeszcze nie opracowaliśmy - czyli DRZEWAMI, które również ze względu na aktualną porę roku, są teraz wdzięcznym obiektem- i to stało się naszym tematem przewodnim.
, tym razem chciałam byśmy zajęli się czymś czego jeszcze nie opracowaliśmy - czyli DRZEWAMI, które również ze względu na aktualną porę roku, są teraz wdzięcznym obiektem- i to stało się naszym tematem przewodnim.
Starałam się spojrzeć na temat również ogólnie- by przypomnieć/sprawdzić znajomość pojęcia BIOLOGIA.
Rozmawialiśmy na temat tego czym się zajmuje BIOLOGIA, jakie są jej dziedziny, czym jest przyroda.
Na prośbę syna kilka naszych aktywności dotyczyło i EKOLOGII- która jest jedną z dziedzin biologii
Warsztat podzieliłam na części
POCZĄTEK WARSZTATU
Odgadnij rebus! Wpisz
pod obrazkami pierwsze litery z każdego wyrazu.
Odczytaj hasło.
Po zajęciach skreśl te obrazki, które nie są elementami
przyrody.
TEORIA I WSTĘP DO TEMATU
Rozmowa na temat :
Co to jest biologia?
(dochodzimy do wniosków , że to nauka)
Czym zajmuje się biologia?
Organizmami żywymi i środowiskiem ich życia (ożywionym i nie ożywionym)
POTRZEBNE:
a) Obrazki:
zwierzęta, kwiaty, samochody, rowery, zabawki, fotele, ludzie, (wycięte z gazet, naklejone na kartkę, zalaminowane) chmury, deszcz, słońce, kamienie, ziemia
ja stworzyłam też takie zestawienie- do wycięcia
tu mozna pobrac
a) pojemniki/słoiki z etykietami:
- ROŚLINY /bakterie/ grzyby (tu też owoce, musiałam podpowiedzieć, że część rośliny to też element przyrodniczy)
- POGODA/ ZJAWISKA PRZYRODNICZE/ ATMOSFERYCZNE/elementy nieożywione
- LUDZIE/ZWIERZĘTA
zadanie dla dziecka:
(najpierw Tomek porozcinał obrazki)
następnie z miseczki zielonej (BIOLOGIA) wysypać obrazki i dokonać podziału na 3 grupy (jak wyżej)
część właściwa warsztatu
Przygotowałam obrazki z różnymi przykładowymi zachowaniami.
Zadanie dla dziecka: podział obrazków na negatywne i pozytywne.
Gdy to zachowanie pozytywne- dziecko podskakuje do góry, gdy negatywne kładzie się
2. Prowadząca rzuca piłeczkę kolejno do dzieci a te na zmianę podają przykład dobrego i złego zachowania
(mogą się powtarzać z zadania wcześniej, ale też staramy się o nowe przykłady)
i odrzucają piłkę do prowadzącej.
WOKÓŁ DRZEWA
Prosta dopasowywanka dotycząca znajomości wybranych gatunków drzew:
do pobrania TU
i nazwy tu
zwracamy uwagę na nazwę drzewa popularnie nazywanego jarzębiną- jarząb,
na kasztanowiec- nazywany popularnie kasztanem,
na to że "noski klonowe" to owoce,
na kasztanowiec- nazywany popularnie kasztanem,
na to że "noski klonowe" to owoce,
(i tu zdziwiłam się, że obecnie uznaje się nazwę owocu "żołądź" za właściwą, kiedyś uczono mnie, że żołędź- to owoc, a żołądź to część prącia..)
6. MAKIETA DRZEWA- uczymy się budowy drzewa
(to zadanie warto zacząć przygotowywać na początku, by później wrócić do niego - z uwagi na czas oczekiwania, aż wyschnie)
WPROWADZAMY POJĘCIA:
Konar, pień, gałęzie, liście, owoce, nasiona, kora,
rolki po papierze, papier, butelka
Wykonenie masy papierowej:
papier -stare szare gazety, lub szary papier toaletowy drzemy na drobne kawałki, moczymy w niewielkiej ilości wody, (my następnie zmiksowaliśmy to w blenderze), dodajemy niezbyt dużo mąki , tworzymy jednolitą zwartą masę....
Przygotowujemy konstrukcję drzewa-
oklejając butelkę -(użyliśmy szklanej-bo jest stabilna) taśmą papierową (remontową) i doklejając gałęzie uformowane z kawałków rolek po papierze i taśmy
Konstrukcję drzewa oklejamy cienko (by szybciej wyschło), ale szczelnie masą
malujemy
gałęzie po namoczeniu i pod ciężarem masy- trochę oklapły |
podczas pracy wielokrotnie używamy wprowadzonych pojęć
7. BUDOWA LIŚCIA
- my użyliśmy stolika świetlnego, ale można przykleić liść i kartkę na szybę w oknie
zadanie:
- niebieskim unerwienie
- brązowym ogonek liściowy
Spacer ścieżką po oławskim parku
zabraliśmy ze sobą:
-teczkę z foliowymi koszulkami, w których mięliśmy przygotowane karty ("ściągi")
- miarę krawiecką ( do zadania kolejnego) i karty pracy
- aparat
- koszyk na skarby natury
- opis ścieżki
- przekąski i parasol :)
ścieżka ma charakter dendrologiczny
wcześniej wprowadzamy pojęcie DENDROLOGIA- nauka o drzewach (dziedzina biologii)
np. korzystając z rebusu TU do pobrania
Cudowny i przydatny opis Parku miejskiego w Oławie, z którego skorzystaliśmy można zobaczyć TU.
NASZE ZADANIA:
- Rozpoznajemy gatunki drzew
- posługujemy się kartą pracy, szukamy konkretnych drzew,
- Zbieramy liście - robimy mini zielnik , liście wkładamy do "koszulek foliowych"
- Zbieramy owoce, nasiona i inne dary natury do koszyczka
uwaga!
Ciekawe drzewa w Oławie -tulipanowiec- na polanie w parku
-miłorzęby japońskie- ginko biloba, na skwerku Jana Pawła II pod Kościołem Piotra i Pawła
tabele pomiarów, centymetr krawiecki
Ustalamy wiek drzewa na dwa sposoby
Określanie wieku drzew stojących.
a) Wybieramy rosnące drzewo
ustalamy gatunek wybranego drzewa
dąb |
111 cm |
wyszło: około 47 lat
lub
Najprostsza metoda określenia wieku drzewa opiera się na obwodzie pnia:
Na wysokości 1,3 metra od ziemi centymetrem mierzymy obwód pnia
Podstawiamy otrzymany obwód do wzoru:
Wiek drzewa w latach = Obwód w cm x 0,4
111x 0,4 = 44,4 lata
ustalamy wiek według słojów- licząc słoje jasne i ciemne- jako przyrost jednego roku
10. BIOLOGIA W SZTUCE
- wykorzystanie motywu biologicznego jako tematu
- malowanie/ rysowanie przy użyciu, z wykorzystaniem darów natury
Frotaż -liście
- po odbiciu liścia przypominamy sobie jego budowę
-prosimy o zaznaczenie innymi kolorami:
brzeg blaszki liściowej (np. na zielono), ogonek liściowy (czarny), unerwienie (np. na czerwono)
-prosimy o zaznaczenie innymi kolorami:
brzeg blaszki liściowej (np. na zielono), ogonek liściowy (czarny), unerwienie (np. na czerwono)
. |
. |
duuuży arkusz, wielkości Tomka |
11 . BIOLOGIA w domu
Hodowla fasoli klasyka klasyki
(to zadanie również warto zacząć przygotowywać na początku, by pod koniec mieć pierwsze obserwacje)
Karta obserwacji do pobrania TU
gaza podwójnie, związane gumką, w słoiku woda |
słoik na podstawce, bo będzie ciekło gaza nasiąka woda , wodę trzeba uzupełniać by fasolki były lekko zanurzone |
nasza karta obserwacji |
u nas po 3 dniach |
Co rośnie do dołu?
Jaka część będzie zielona?
Czy całe ziarenka mogą leżeć zanużone w wodzie?
PODSUMOWANIE warsztatu
- Napis z darów natury
- Krzyżówka (do pobrania tu)
- Zielnik z liści
w planie kontynuacja:
- Bukiet z liści
- Stroik wrzosowy
- Mandala z darów jesieni
KONIEC
:)
W projekcie biorą udział również:
i na tych blogach dziś przeczytacie jak inni zinterpretowali temat
Na następny warsztat zapraszamy 28.10
Warsztat NAUKOWY
(Eksperymenty)
JESTEM POD OGROMNYM OGROMNYM WRAŻENIEM! AŻ MI MOWE ODJĘŁO!
OdpowiedzUsuń:) zapomniałam dodać linki tego co juz wcześniej robiliśmy, później uzupełnię
Usuńmi również!
UsuńDzięki dziewczyny
UsuńDrzewko z masy papierowej - super pomysł. Ciekawa jestem, jak wygląda po przyozdobieniu listkami i żołędziami. Wycinaliście je z papieru, czy przyklejaliście prawdziwe? Udało Wam się znaleźć odpowiedni rozmiar? No i czy nie były za ciężkie? Chyba się skuszę na taką zabawę. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńDrzewko jest bardzo twarde po wyschnięciu, a dzięki szklanej butelce jest też stabilne. Nasze wymaga ponownego malowania (plakatowkami) i polakierowania. Zołędzie uniespie bez problemu. Liście zamierzam wyciąć z filcu, bibuły lub nazbieramy małych i zalaminujemy i powiesimy na nitkach.
UsuńEfekty pewnie pokażemy.
Pozdrawiam
Świetnie, bardzo szczegółowo potraktowany temat. Zaskoczyliście mnie tym określaniem wieku drzewa... aż mnie kusi, by zacząć drzewa w okolicy sprawdzać :). A i drzewko z masy papierowej - pierwsza klasa!
OdpowiedzUsuńNie dopisalam, że są tabele, które pozwalają określić według pomiaru i gatunku, ktore drzewa zaliczają się do już do pomników przyrody
UsuńRewelacja! Świetnie to przygotowałaś! dużo udało Wam się zrobić :-)
OdpowiedzUsuńDziękuję:) a chciało się jeszcze więcej ale pogoda nie dopisała i maluch chory . Ale jestem zadowolona
UsuńGosia, rzeczywiście rewelacyjnie, systematycznie i dogłębnie temat potraktowałaś! Skorzystam z całą pewnością. Gratuluję!
OdpowiedzUsuńDziękuję. Fajnie, że cos mogę podpowiedzieć
UsuńŚwietne. Na pewno zrobimy takie drzewko z papieru. Gratuluję!
OdpowiedzUsuńMamuśka24
Super! Pochwalcie się potem jak wam wyszło
UsuńWiele świetnych inspiracji u Was w sam raz na naszą nadchodzącą chorobe. To papierowe drzewo bankowo z chłopakami wykonam, będzie jak znalazł do pór roku:)
OdpowiedzUsuńPozdrawiamy serdecznie
Zróbcie wiecej gałęzi! U nas Tomkowi się spieszyło i zrobiłam za malo i taki jakiś baobab wyszedł :p
Usuńbardzo praco i czasochłonny warsztat,
OdpowiedzUsuńpiękne drzewo z masy,świetne przedszkole z misiów ( gaba też takie robi ),
przepiękne zdjęcia drzew,na pewno będę wracała do tego warsztatu
gratuluję :)
Miło mi :) Dziękuję
UsuńJestem pod wrażeniem!
OdpowiedzUsuńZawsze chętnie oglądam, co można zrobić ze "starszakiem" - póki co szkrab wymusza prostotę :)
prosto też można fajnie się bawić :) a szkrab niedługo urośnie
Usuńdrzewo z masy papierowej ekstra! teraz możesz je wykorzystać jako wieszak na biżuterię :D
OdpowiedzUsuńdrzewo z masy papierowej ekstra! teraz możesz je wykorzystać jako wieszak na biżuterię :D
OdpowiedzUsuńO tym samym pomyślałam. Jeste zauroczona tym drzewem!
Usuńmożna, można :)
UsuńSuper dużo informacji i inspiracji. Zrobimy takie drzewko :)
OdpowiedzUsuńpochwalcie się potem!
UsuńNiesamowite - na waszych warsztatach tyle się działo. Brawa dla mamy - za chęci i zapał - kawal dobrej roboty!
OdpowiedzUsuń:) mama luuuubi (się bawić :)
UsuńJestem pod wrazeniem ogromu pracy i zaangazowania. Makieta drzewa jet niesamowita! moze i nam sie uda cos takiego wyczarowac?
OdpowiedzUsuńdziękuję :) róbcie, róbcie! na pewno się uda
UsuńBARDZO mi się Wasz warsztat podoba!
OdpowiedzUsuńTak trzymać!
:-)
Oby się udało i następnym razem ;)
UsuńGosia, ale pomysłów, kiedy Wy to zrobiliście ;) Suuuper
OdpowiedzUsuń:)
UsuńJaki koniec, skoro jeszcze macie tyle pomysłów!!! O, rany - ekstra! Tyle zabaw i pomysłów!!! Jestem pod wrażeniem
OdpowiedzUsuńDzięki za ten warsztat i już czekamy na następny! :)
Koniec tego tygodnia i warsztatu. Ale temat u nas ciągle aktualny. Teraz w ramach zmiany tematu drążymy jesień. :)
UsuńNie wiedziałam nic o metodzie określania wieku drzewa za pomocą mierzenia obwodu pnia. Fascynujące :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że pokazaliśmy Wam coś nowego :)
Usuń