Markerami narysowany na sztywnej folii- takiej z okładki na dokumenty, wycięty (folia zgięta na pół)
Tu przyklejony do szyby dwustronną taśmą samoprzylepną, ale można zawiesić na żyłce, przykleić do klamerki..ozdobić kwiatka w doniczce, albo "latać nim " jak to robił Tomek
piątek, 28 lutego 2014
czwartek, 27 lutego 2014
Dzień Niedźwiedzia Polarnego
Żeby nie było, że dziś tylko pączki jedliśmy :)
27 lutego- jest ponoć Dniem Niedźwiedzia Polarnego
to niech mu będzie
niedźwiadek z guzików,
śnieg z waty
my tak jeszcze w klimacie zimowym :)
Tlusty czwartek Tomka
Wczoraj rano:
Tomek wstał i piszczy: HUUURAAA! hura!!!!
Mama: ? Co jest?
Tomek : Jutro tłusty czwartek!!!!!!!
.............................
Dziś mówię do syna:
Tomek dziś Tłusty Czwartek- to co chciałbyś zjeść: pączki, faworki, oponki...?
Tomek: FRYTKI
:)
ale jednak.. był donut (tak w sklepie napisali) przeokropnie (to nie zdanie Tomka rzecz jasna) oblepiony lukrem i obsypany czekoladową posypką..i bez marmolady- coby przypadkiem owoców nie zjeść:
i był nawet komentarz
Mamusiu ten CZWARTEK jest nawet lepszy od soboty i niedzieli :)
i jakoś tak dziecku apetyt wrócił :)
nie trzeba było namawiać (a po obiedzie był, więc niby najedzony) i aż się uszy trzęsły..
(Ps. a sobota i niedziela- wiadomo! najlepsiejsze)
i było pytanie upewniające się:
T: Ale ten Tłusty Czwartek jest na pewno CO ROKU?
Ps. I znów nie upiekłam nic, jak co roku- a chciałam pieczone pączki lub oponki
Tata kupił rano różności- w sumie napiekłabym dużo, a jem tylko ja i Tomek- to mogłoby się źle skończyć , a tak symbolicznie zjemy.... po kilka :P
Tomek wstał i piszczy: HUUURAAA! hura!!!!
Mama: ? Co jest?
Tomek : Jutro tłusty czwartek!!!!!!!
.............................
Dziś mówię do syna:
Tomek dziś Tłusty Czwartek- to co chciałbyś zjeść: pączki, faworki, oponki...?
Tomek: FRYTKI
:)
ale jednak.. był donut (tak w sklepie napisali) przeokropnie (to nie zdanie Tomka rzecz jasna) oblepiony lukrem i obsypany czekoladową posypką..i bez marmolady- coby przypadkiem owoców nie zjeść:
i był nawet komentarz
Mamusiu ten CZWARTEK jest nawet lepszy od soboty i niedzieli :)
i jakoś tak dziecku apetyt wrócił :)
nie trzeba było namawiać (a po obiedzie był, więc niby najedzony) i aż się uszy trzęsły..
(Ps. a sobota i niedziela- wiadomo! najlepsiejsze)
i było pytanie upewniające się:
T: Ale ten Tłusty Czwartek jest na pewno CO ROKU?
Ps. I znów nie upiekłam nic, jak co roku- a chciałam pieczone pączki lub oponki
Tata kupił rano różności- w sumie napiekłabym dużo, a jem tylko ja i Tomek- to mogłoby się źle skończyć , a tak symbolicznie zjemy.... po kilka :P
środa, 26 lutego 2014
Bracia się bawią- Ferie na L4
Bawią się razem!
z cyklu: Ferie na L4 (Tomka) :(
tunel ze "stoliczka"- dla zdalnie sterowanego auta
parkingi taśmowe
Tomek- wieczny optymista, po wizycie u lekarza:
Fajnie, ze będziemy w domu, nie musimy nigdzie się spieszyć, wybierać, odpoczniemy sobie..
I mamy dużo nowych pudełek do obklejania (po lekach)...
i tak i tak śniegu nie ma, to nic nie tracimy !
Radzimy sobie z nudą jak się da (a sił jeszcze mało)
wspólne rysowanie...
absolutnie nie podejrzewałam,
że Staś tyle usiedzi (dobre 40 minut!) i tak się zaangażuje
Tomkowi trzeba kupić krzesełko :) |
i te jego dzieła!
najlepsze
HIT Stasia: - odtykanie i zatykanie flamastrów,
HIT Tomka- szorowanie stolika po rysowaniu :)
wtorek, 25 lutego 2014
Bingo- loteryjka...
Gorączka... choroba...
dziecko wymęczone...
to i mao sie chce- tylko leżeć i najchetniej bajki oglądać..
ale trzeba się jakoś ożywić, "rozerwać", na leżacy - bo siły brak
Powstała "na gorąco" gra z wykorzystaniem pierwszej lepszej Stasiowej zabawki, kartki i pisaków
Ta zabawka- po naciśnięciu na jej "nos" losuje zwierzątko (małpka, pies, myszka, krowa, owieczka), nazwa pokazuje się w okienku i pojawia się piosenka.
Tomek naciskał, a w tym czasie oboje wymawialiśmy wybrana nazwę- kto odgadł co wypadnie -zaznaczał sobie punkt. Kto pierwszy zdobył zestaw punktów -wygrywał.
Dużo emocji i śmiechu :)
wersja 2
w tabelkach wpisaliśmy -każdy sobie dowolne zwierzątka (mogą się powtarzać)- potem losowaliśmy i każdy skreślał u siebie- to co się pojawiło...
kto pierwszy wykreślił wszystko- wygrywał
dziecko wymęczone...
to i mao sie chce- tylko leżeć i najchetniej bajki oglądać..
ale trzeba się jakoś ożywić, "rozerwać", na leżacy - bo siły brak
Powstała "na gorąco" gra z wykorzystaniem pierwszej lepszej Stasiowej zabawki, kartki i pisaków
Ta zabawka- po naciśnięciu na jej "nos" losuje zwierzątko (małpka, pies, myszka, krowa, owieczka), nazwa pokazuje się w okienku i pojawia się piosenka.
Tomek naciskał, a w tym czasie oboje wymawialiśmy wybrana nazwę- kto odgadł co wypadnie -zaznaczał sobie punkt. Kto pierwszy zdobył zestaw punktów -wygrywał.
Dużo emocji i śmiechu :)
wersja 2
w tabelkach wpisaliśmy -każdy sobie dowolne zwierzątka (mogą się powtarzać)- potem losowaliśmy i każdy skreślał u siebie- to co się pojawiło...
kto pierwszy wykreślił wszystko- wygrywał
takie rozrywki- zamiast zimowiska, sanek(zima już była?) spacerów..
dziś oglądaliśmy zdjęcia - takie z ubiegłych lat
2 lata temu- piękny obrazek- śnieżna zima, Tomek na sankach..
Tomasz komentuje- ale pięknie!
Mama: Bo widzisz synku.... kiedyś w zimie był śnieg!
...??
poniedziałek, 24 lutego 2014
Warsztat Logicznego Myślenia
Myślimy logicznie, nie da się ukryć, codziennie :)
Lubimy bardzo główkować. Chętnie ćwiczymy "szare komórki"
Uwielbiamy zagadki zadania, rebusy, labirynty, puzzle, memory..
Korzystamy z wielu gotowych książek, zeszytów, kart pracy, gier...
Tworzymy sami
Poniżej przedstawiam kilka naszych przykładowych aktywności w temacie LOGICZNE MYŚLENIE, które gościły u nas intensywnie w ostatnim tygodniu - w ramach realizacji:
................................................................................................................................
Odp: Wszystkie grają/wydają dźwięki
(Młotek- nie jest na baterie)
b) co tu nie pasuje i dlaczego?
wszystkie mają koła/jeżdżą
nie pasuje maskotka
c) co tu nie pasuje i dlaczego?
Odp: wszystko jest kwadratowe- nie pasuje piłka
2. Przepisywanie z kalendarza
Tomek dostał zadanie- przenieść z kalendarza z poprzedniego roku wyjątkowe dni- urodziny członków naszej rodziny (babcie, ciocie również)
Zadanie wymagało logicznego myślenia- gdyż kalendarze były różne- Jeden tygodnie miał rozmieszczone poziomo- a drugi pionowo całe miesiące.
Nie wspominając , że myliło go to, że dany dzień czyichś urodzin w 2013 r był piątkiem a w 2014 np. sobotą :)
nie obyło się bez pomyłek :)
3. Pogrupowane słowa- które słowo nie pasuje do grupy słów.
4. Dopasuj do "cienia"
jak tu
5. Zabawki ułożono według klucza- Jakiego?
a) po dwie tego samego koloru
pary
b) powtarzający się schemat, seria (kolory)
c) pary z tą samą iloscią kropek w sumie (trudne)
6. Ułóż według wzoru
7. Tangram
8. Zbuduj konstrukcję według instrukcji
lub obrazek według wzoru
9. Sudoku
obrazkowe:
korzystaliśmy z gotowców od Bazgroszytu
z zakrętek, pionków i czego popadnie
(w rzędzie pionowo i poziomo nie mogą się powtarzać -np. kolory)
10. Zaznacz co było wcześniej
11. Ułóż obrazki w ciąg tworzący historię
(następujące po sobie zdarzenia)
12. Zagadka Jaki dziś jest dzień?
(pomoc- kalendarz)
Dziś nie jest środa ani dzień przed piątkiem
jutro nie będzie niedziela ani sobota
pojutrze nie będzie wtorek ani środa
wczoraj nie była sobota
13. Uporządkuj sekwencję w odpowiedniej kolejności
Podobnie można uporządkowywać:
15. Kółko i krzyżyk
Tomek dzielnie walczy!
16. Warcaby z dziadziusiem
17. Szyfrowanie obrazkowe
Każdej literze alfabetu przyporządkowałam obrazek
Za pomocą obrazków "napisałam" tekst
18. Memory
19. Ułóż piramidkę
(trudniejsze- dla starszych dzieci)
ze wszystkich zakrętek
każdy kolejny rząd ma mieć o jedną więcej
w każdym rzędzie zakrętki mają być tego samego koloru
..........................................................................................................................................
światło włącznikiem
Lubimy bardzo główkować. Chętnie ćwiczymy "szare komórki"
Uwielbiamy zagadki zadania, rebusy, labirynty, puzzle, memory..
Korzystamy z wielu gotowych książek, zeszytów, kart pracy, gier...
Tworzymy sami
Poniżej przedstawiam kilka naszych przykładowych aktywności w temacie LOGICZNE MYŚLENIE, które gościły u nas intensywnie w ostatnim tygodniu - w ramach realizacji:
Warsztatu LOGICZNEGO MYŚLENIA
chłopcy z racji różnicy wieku (jeden 5 lat, drugi 16 miesięcy) w tym temacie pracowali osobno
dlatego ich działania opisałam oddzielnie
a Tomek służył bratu przykładem i pomocą
LOGICZNE MYŚLENIE DLA 5 LATKA +
(Tomek)
np. z wykorzystaniem zabawek Stasia, zadania wymyślane na bieżąco:
- Wykreśl intruza (co tu nie pasuje)
(Staś "pomaga") |
Pyt: Która zabawka tu nie pasuje?
(Młotek- nie jest na baterie)
b) co tu nie pasuje i dlaczego?
wszystkie mają koła/jeżdżą
nie pasuje maskotka
c) co tu nie pasuje i dlaczego?
Odp: wszystko jest kwadratowe- nie pasuje piłka
2. Przepisywanie z kalendarza
Tomek dostał zadanie- przenieść z kalendarza z poprzedniego roku wyjątkowe dni- urodziny członków naszej rodziny (babcie, ciocie również)
Zadanie wymagało logicznego myślenia- gdyż kalendarze były różne- Jeden tygodnie miał rozmieszczone poziomo- a drugi pionowo całe miesiące.
Nie wspominając , że myliło go to, że dany dzień czyichś urodzin w 2013 r był piątkiem a w 2014 np. sobotą :)
nie obyło się bez pomyłek :)
słodki słony gorzki kwaśny język
mąka cukier sól woda
rzeka jezioro morze ocean góra
ślimak tulipan ptak słoń koń
biegać skakać leżeć tańczyć iść
4. Dopasuj do "cienia"
jak tu
Dopasuj do pozostałych zabawek parę według tego samego klucza (dziecko samo odgaduje klucz)
a) po dwie tego samego koloru
pary
jaki sposób? |
gotowe |
b) powtarzający się schemat, seria (kolory)
jaki klucz? |
zrobione! |
c) pary z tą samą iloscią kropek w sumie (trudne)
6. Ułóż według wzoru
7. Tangram
Ułóż zadany obrazek
8. Zbuduj konstrukcję według instrukcji
lub obrazek według wzoru
jak tu:
obrazkowe:
korzystaliśmy z gotowców od Bazgroszytu
z zakrętek, pionków i czego popadnie
(w rzędzie pionowo i poziomo nie mogą się powtarzać -np. kolory)
10. Zaznacz co było wcześniej
kura kurczak
jabłko ogryzek
szklanka- potłuczone szkło
deszcz -tęcza
pączek kwiatu -kwiat
11. Ułóż obrazki w ciąg tworzący historię
(następujące po sobie zdarzenia)
- na portalu bazgroszytu
- korzystaliśmy z "Opowiem Ci Mamo"
12. Zagadka Jaki dziś jest dzień?
(pomoc- kalendarz)
Dziś nie jest środa ani dzień przed piątkiem
jutro nie będzie niedziela ani sobota
pojutrze nie będzie wtorek ani środa
wczoraj nie była sobota
Podobnie można uporządkowywać:
- cykl życiowy motyla
- cykl rozwojowy żaby
14. Rozwiązujemy krzyżówki, rebusy
Rebus Tomka
15. Kółko i krzyżyk
Tomek dzielnie walczy!
16. Warcaby z dziadziusiem
Każdej literze alfabetu przyporządkowałam obrazek
Za pomocą obrazków "napisałam" tekst
19. Ułóż piramidkę
(trudniejsze- dla starszych dzieci)
ze wszystkich zakrętek
każdy kolejny rząd ma mieć o jedną więcej
w każdym rzędzie zakrętki mają być tego samego koloru
..........................................................................................................................................
LOGICZNE MYŚLENIE DLA MALUCHA
(Staś 16 mcy)
logiczne myślenie, to:
umiejętność pozwalająca odnajdywać związki przyczynowo – skutkowe i rozwiązywać problemy wymagające nieszablonowego podejścia.
stwarzamy dziecku warunki do rozwoju tej umiejętności,
podsuwamy coraz to nowe przedmioty np. użytku codziennego lub zabawki
W zasadzie na tym etapie rozwoju dziecka,
nie wymaga to od nas specjalnych zabiegów, wymyślania skomplikowanych (z naszego punktu widzenia) zadań, zagadek- świat dla malucha jest nadal nowy i zagadkowy -a wiele czynności codziennych, które dla dorosłego (lub nawet już starszaka) są oczywiste i proste- -wymaga logicznego myślenia.
podam kilka przykładów:
Proste polecenia:
1. Przenieś wszystkie magnesy z lodówki na zmywarkę,
a potem z powrotem
a potem z powrotem
Jaka jest trudność?
- jak odczepić magnes- są różne, płaskie, okrągłe, odstające, mocno przylegające
- jak przyczepić magnes- jedną stroną tylko się da przyczepić
- nie w każdym miejscu na zmywarce się przyczepia (były próby)
- wszystkie, co do ostatniego!
2. Ułóż piramidkę
Jaka jest trudność?
-trafić dziurką na patyk
- przytrzymać patyk, by się nie ruszał (koordynacja, współpraca dwóch rączek)
- ułożyć kolejno od największego kółka d o najmniejszego- (tego uczy się teraz Staś)
3. Zrób porządek
Gdzie to powinno być? Gdzie jest miejsce dla tego przedmiotu?
Gdzie to powinno być? Gdzie jest miejsce dla tego przedmiotu?
Staś został poproszony o odniesienie przedmiotu na miejsce
(brudna pielucha, szczotka do włosów, łyżka , szczeniaczek-zabawka, buty)
(brudna pielucha, szczotka do włosów, łyżka , szczeniaczek-zabawka, buty)
4. Otwórz i zamknij
Wszelkie pudełka, pojemniki, szampony, butelki
uczymy Stasia "odkręcać"
5. Włóż to do środka
używamy gotowych zabawek- sorterów,
tworzymy sortery
lub dostaje pudełko i np. piłeczkę- musi otworzyć i włożyć
lub dostaje puszkę i zadanie- przynieś coś i włóż to do środka (musi wybrać coś co pasuje, jest odpowiednio małe)
6. Puzzle
drewniane z uchwytem
dopasowuje w odpowiednie miejsce
7. Włącz i wyłącz
zabawkę włącznikiem
telewizor pilotem światło włącznikiem
8. Puść autko, samolot, helikopter
A więcej inspiracji znajdziecie na pozostałych blogach biorących udział w projekcie
Dziecko na Warsztat
zabawki naciągane na sznurek, uruchamiane przez pociagniecie itp..
A więcej inspiracji znajdziecie na pozostałych blogach biorących udział w projekcie
Dziecko na Warsztat
Subskrybuj:
Posty (Atom)