poniedziałek, 24 lutego 2014

Warsztat Logicznego Myślenia

Myślimy logicznie, nie da się ukryć, codziennie :)
Lubimy bardzo główkować. Chętnie ćwiczymy "szare komórki"
Uwielbiamy zagadki zadania, rebusy, labirynty, puzzle, memory..
Korzystamy z wielu gotowych książek, zeszytów, kart pracy, gier...
Tworzymy sami

Poniżej przedstawiam kilka naszych przykładowych aktywności w temacie LOGICZNE MYŚLENIE, które gościły u nas intensywnie w ostatnim tygodniu - w ramach realizacji:


Warsztatu LOGICZNEGO MYŚLENIA


z  DZIECKIEM NA WARSZTAT 


.


chłopcy z racji różnicy wieku (jeden 5 lat, drugi  16 miesięcy)  w tym temacie pracowali osobno
dlatego ich działania opisałam oddzielnie 

a Tomek służył bratu przykładem i pomocą



................................................................................................................................
LOGICZNE MYŚLENIE DLA 5 LATKA +
(Tomek)


np. z wykorzystaniem zabawek Stasia, zadania wymyślane na bieżąco:
  1. Wykreśl intruza (co tu nie pasuje)
 a) Według jakiej zasady zabawki umieszczono w jednej grupie?
(Staś "pomaga")
 Odp: Wszystkie grają/wydają dźwięki
Pyt: Która zabawka tu nie pasuje?


(Młotek- nie jest na baterie)


b) co tu nie pasuje i dlaczego?

 wszystkie mają koła/jeżdżą
nie pasuje maskotka

c)  co tu nie pasuje i dlaczego? 
 Odp: wszystko jest kwadratowe- nie pasuje piłka



2. Przepisywanie z kalendarza

Tomek dostał zadanie- przenieść z kalendarza z poprzedniego roku wyjątkowe dni- urodziny członków naszej rodziny (babcie, ciocie również)

Zadanie wymagało logicznego myślenia- gdyż kalendarze były różne- Jeden tygodnie miał rozmieszczone poziomo- a drugi pionowo całe miesiące.
Nie wspominając , że myliło go to, że dany dzień czyichś urodzin w 2013 r był piątkiem a w 2014 np. sobotą :)


nie obyło się bez pomyłek :)


3. Pogrupowane słowa- które słowo nie pasuje do grupy słów.


słodki słony gorzki kwaśny język

mąka cukier sól woda

rzeka jezioro morze ocean góra

ślimak tulipan ptak słoń koń

biegać skakać leżeć tańczyć iść

czerwony ciepły brązowy pomarańczowy żółty




4.  Dopasuj do "cienia"

jak tu





5.  Zabawki ułożono według klucza- Jakiego?
Dopasuj do pozostałych zabawek parę według tego samego klucza (dziecko samo odgaduje klucz)

a) po dwie tego samego koloru
pary

jaki sposób?
gotowe




















b) powtarzający się schemat, seria (kolory)


jaki klucz?
zrobione!



















c) pary z tą samą iloscią kropek w sumie (trudne)





















6. Ułóż według wzoru



7. Tangram
Ułóż zadany obrazek



8. Zbuduj konstrukcję według instrukcji




lub obrazek według wzoru

jak tu:





9. Sudoku 

 obrazkowe:
korzystaliśmy z gotowców od Bazgroszytu

z zakrętek, pionków i czego popadnie
(w rzędzie pionowo i poziomo nie mogą się powtarzać -np. kolory)


 






10. Zaznacz co było wcześniej

kura            kurczak

jabłko         ogryzek

szklanka-               potłuczone szkło

deszcz              -tęcza

pączek kwiatu               -kwiat



11. Ułóż obrazki w ciąg tworzący historię
(następujące po sobie zdarzenia)

  • na portalu bazgroszytu




12.  Zagadka    Jaki dziś jest dzień?

(pomoc- kalendarz)

Dziś nie jest środa ani dzień przed piątkiem
jutro nie będzie niedziela ani sobota
pojutrze nie będzie wtorek ani środa
wczoraj nie była sobota


13.  Uporządkuj sekwencję w odpowiedniej kolejności





Podobnie można uporządkowywać:

  • cykl życiowy motyla
  • cykl rozwojowy żaby


14. Rozwiązujemy krzyżówki, rebusy




Rebus Tomka



15. Kółko i krzyżyk

Tomek dzielnie walczy!


16. Warcaby z dziadziusiem



17. Szyfrowanie obrazkowe

Każdej literze alfabetu przyporządkowałam obrazek
Za pomocą obrazków "napisałam" tekst



18. Memory



19. Ułóż  piramidkę 
(trudniejsze- dla starszych dzieci)

ze wszystkich zakrętek
każdy kolejny rząd ma mieć o jedną więcej
w każdym rzędzie zakrętki mają być tego samego koloru










..........................................................................................................................................

LOGICZNE MYŚLENIE DLA MALUCHA 
(Staś 16 mcy)

logiczne myślenie, to: 
umiejętność pozwalająca odnajdywać związki przyczynowo – skutkowe i rozwiązywać problemy wymagające nieszablonowego podejścia.

stwarzamy dziecku warunki do rozwoju tej umiejętności,
podsuwamy coraz to nowe przedmioty np. użytku codziennego lub  zabawki 

W zasadzie na tym etapie rozwoju dziecka, nie wymaga to od nas specjalnych zabiegów, wymyślania skomplikowanych (z naszego punktu widzenia) zadań, zagadek- świat dla malucha jest nadal nowy i zagadkowy -a wiele czynności codziennych, które dla dorosłego (lub nawet już starszaka) są oczywiste i proste- -wymaga logicznego myślenia.

podam kilka przykładów:


Proste polecenia:


1. Przenieś wszystkie magnesy z lodówki na zmywarkę,
a potem z powrotem


Jaka jest trudność?


- jak odczepić magnes- są różne, płaskie, okrągłe, odstające, mocno przylegające
- jak przyczepić magnes- jedną stroną tylko się da przyczepić
- nie w każdym miejscu na zmywarce się przyczepia (były próby)
- wszystkie, co do ostatniego!



2. Ułóż piramidkę

Jaka jest trudność?

-trafić dziurką na patyk
- przytrzymać patyk, by się nie ruszał (koordynacja, współpraca dwóch rączek)
- ułożyć kolejno od największego kółka d o najmniejszego- (tego uczy się teraz Staś)


3. Zrób porządek 
Gdzie to powinno być? Gdzie jest miejsce dla tego przedmiotu?


Staś został poproszony o odniesienie przedmiotu na miejsce
(brudna pielucha, szczotka do włosów, łyżka , szczeniaczek-zabawka, buty)


4. Otwórz i zamknij

Wszelkie pudełka, pojemniki, szampony, butelki
uczymy Stasia "odkręcać"


5. Włóż to do środka


używamy gotowych zabawek- sorterów, 
tworzymy sortery
lub dostaje pudełko i np. piłeczkę- musi otworzyć i włożyć 
lub dostaje puszkę i zadanie- przynieś coś i włóż to do środka (musi wybrać coś co pasuje, jest odpowiednio małe)



6. Puzzle 

drewniane z uchwytem
dopasowuje w odpowiednie miejsce



7. Włącz i wyłącz

zabawkę włącznikiem
telewizor pilotem 
światło włącznikiem


8. Puść autko, samolot, helikopter

zabawki naciągane na sznurek, uruchamiane przez pociagniecie itp..





A więcej inspiracji znajdziecie  na pozostałych blogach biorących udział w projekcie

Dziecko na Warsztat





26 komentarzy:

  1. Ale się u Was działo !!! Super jestem pod ogromnym wrażeniem :-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękujemy :) lubimy jak się dzieje!

      Usuń
  2. U Was jak zwykle wiele inspiracji, na pewno część, których jeszcze nie wykorzystywaliśmy pozwolę sobie zapożyczyć:). Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne pomysły! Dzięki za te inspiracje! Brawo za wykorzystanie nakrętek w zabawach! Super :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nakretkowe łamigłówki niezastąpione na wakacjach :D Jakoś nie myślałam żeby sudoku z nich wyczarować, przyda się oj przyda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sudoku to można chyba ze wszystkeigo i odwrotnie- z nakrętek można chyba wszystko (przynajmniej wiele) :)

      Usuń
  5. Wspaniałe pomysły! I wszystkie materiały można znaleźć pod ręką, w każdym domu.

    OdpowiedzUsuń
  6. O la la, aleś tego nazbierała ;-)
    Super zabawy. I z nakrętkami też ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nakrętki muszą być :).. miało być inaczej, ale coś nie wyszło

      Usuń
  7. Ale super warsztaty!! Chchiałam powiedzieć co mi się podoba najbardziej, ale nie umiem , wszystko!! I jeszcze to, że nie zapomniałaś o maluszku!!! Ależ on miał fenomenalne zadania!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak zawsze profesjonalne podejście. Zadania dla Tomka muszę podpatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno wybierzesz coś dla Adasia!

      Usuń
  9. bardzo rozbudowany i inspirujący warsztat

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak dużo się u was działo. Bardzo fajne warsztaty.
    Mamuska24

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, u nas zwykle się dzieje :)

      Usuń
  11. Uwielbiam cwiczenie 'zrob porzadek' ;-) super warsztat, mnostwo inspiracji!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest również moje ulubione :)

      Usuń
  12. Rety! Ile zadań! Podziwiam - za chęci i pomysłowość :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas chęci są zazwyczaj, pomysły zawsze, gorzej z czasem i siłą.
      dziękuję za miłe słowa!

      Usuń
  13. Mój 5 - latek na pytanie co nie pasuje mąka, cukier, sól, woda odpowiedział, że sól bo z reszty można zrobić ciastka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest bardzo twórcza, logiczna i konstruuktywna odpowiedź! Gratuluję (i nie ma znaczenia, że autor miał co innego na mysli)

      Usuń

Dziękuje za twój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...