poniedziałek, 9 grudnia 2013

Logopedycznie (Kappacyzm)

Dziś - nieświąteczny wpis. 
Świątecznie się u nas dzieje, to i owszem, ale coś muszę zostawić na relację z realizacji projektu- Dziecko Na Warsztat - za tydzień -"Rękodzieło świąteczne" :) 

..........................

Tomek na początku roku przedszkolnego został zdiagnozowany logopedycznie.

Późno, bo był już prawie 5 latkiem.
Wcześniej słyszeliśmy problem, trochę ćwiczyliśmy, ale bez znajomości tematu to nie łatwe.
Nie wybraliśmy się do logopedy, bo mówiono nam (lekarze pediatrzy Tomka), że wyrośnie, że ma czas.. itp..
okazuje się, że dla literki K to już za późno i nie wyrośnie, bo ona już powinna być- a teraz Tomek tylko utrwala wadę..

no cóż - trza było iść do tego logopedy wcześniej...
ale damy radę!

Nieprawidłowa realizacja głoski tylnojęzykowej "k" zwana jest KAPPACYZMEM.
U Tomka wyraża się  zmianą głoski "k" w "t",

więcej przeczytacie np. tu

K" -jest spółgłoską tylnojęzykową, zwarto-wybuchową, bezdźwięczną.
Przy jej wymawianiu tylna część grzbietu języka unosi się do podniebienia miękkiego. Żuchwa jest opuszczona, a wargi rozchylone. Wymawiana jest przed wszystkimi samogłoskami, z wyjątkiem: "i" i "y".
Głoska ta pojawia się w 2-3 roku życia u dziecka.

Przyczyny wady wymowy mogą być różne, miedzy innymi:

1. zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego: (Tomka nie dotyczy)
- nieprawidłowa budowa podniebienia,
- zniekształcenia zgryzu,
- anomalie zębowe.

2. Nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy: (Tomka nie dotyczy)
- niska sprawność języka
- brak pionizacji języka (infantylne połykanie – prowadzące do wsuwania języka między zęby)

3. Nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu: (Tomka nie dotyczy)
- wybiórcze upośledzenie słuchu,
- obniżenie słyszalności (niedosłuch).

4. Warunki niesprzyjające uczeniu się:
- nieprawidłowe wzorce wymowy,
- brak stymulacji rozwoju mowy. (prawdopodobna przyczyna u Tomka)

Taton dodał by z chęcią - nie jedzenie warzyw i owoców!
Bo to u nas przyczyna nr 1 wszelakich nieszczęść :P

........................
Na dzień dzisiejszy:

głoska "K" została już wywołana, przez panią logopedę w przedszkolu (Tomek ma zajęcia co tydzień i zalecone ćwiczenia 10-15 min codziennie w domu) ale Tomek mówi nieprawidłowo z przyzwyczajenia i niedbałości (a ja przyznaję bez bicia, "nie słyszę" u swojego dziecka czy mówi T czy K- po prostu rozumiem go :( :( czasem owszem, słyszę, ale czasem mam problem by zróżnicować czy mówi dobrze czy czy źle

matka głucha?

jak mówi np. Tupa :P, to wiem, że źle!
ale reszta... trudno wychwycić..

Tomek ma według mnie ma zasadniczo dwa problemy
- mówi duuużo i spieszy się,
i jest bardzo wesołym dzieckiem (to nie problem :P), ale często się śmieje lub uśmiecha gdy mówi, a to powoduje niewyraźną mowę.


Pani logopeda dała nam materiały, ćwiczenia, a resztę doczytuję sama i ćwiczymy!
(no dobra, czasem zapominamy lub nie zdążymy, ale staramy się!)
wiem, wiem, niedobra ja!


Postępowanie logopedyczne przy kappacyzmie może być następujące:
informacje stąd

I Ćwiczenia aparatu mowy 

- na etapie wstępnym przeprowadza się ćwiczenia polegające na unoszeniu języka i tworzeniu jego zwarcia z podniebieniem twardym – język dotyka do wałka dziąsłowego oraz na opuszczaniu języka na dno jamy ustnej – tak, aby doszło do wysklepienia grzbietu języka w tylnej części jamy ustnej i wytworzenia się w tym miejscu zwarcia. Dostarcza to właściwych tym głoskom wrażeń kinestetycznych.

np.
zegar tyka- machamy wystawionym językiem od prawej do lewej strony
czyścimy zęby- polerujemy językiem zęby górnej szczęki
skacząca po zębach wiewiórka- hop hop po górnych zębach

Tomek dmucha piórko

II   Wywołanie głoski K

Sposoby wywoływania głosek k,g.

1. Szeroko otwarte przez dziecko usta i próba wymawiania "k".
Jeżeli dziecko ma kłopoty z ułożeniem języka, wówczas  podtrzymujemy go szpatułką, trzonkiem łyżeczki lub palcem i polecamy wymawiać :"t", "ta".

2. Czasami pomaga odchylenie dziecka do tyłu lub ułożenie go w pozycji leżącej. Język cofa się w głąb jamy ustnej pod wpływem własnego ciężaru. W tej pozycji dochodzi do zwarcia tylnej części języka z podniebieniem miękkim.

U Tomka to świetnie zdaje rezultat!


3. Powstrzymując język zawsze rozpoczynamy od t, ta, to, te, tu.



II Ćwiczenie wymowy K


- Wymowę k, ka zaleca się dopiero wtedy, gdy dziecko opanuje pracę języka potrzebną do „wyprodukowania” prawidłowego dźwięku.

- W pierwszych ćwiczeniach nie występuje głoska t z obawy przed hiperkorekcją (np.: dziecko nastawione na realizację k będzie wymawiać kotek - kokek, jeśli k wymawiało jako t



ĆWICZENIA ułatwiające wymowę k:
ka, ko, ke, ku

Polecamy wymawiać "k", "ka" dopiero wtedy, kiedy dziecko opanuje pracę języka potrzebną do wyprodukowania prawidłowego dźwięku.

 W tekstach dot. ćwicz. usprawniających unikamy wyrazów z głoską "g", której zniekształcenia z reguły towarzyszą wadliwemu "k". Na początku ćwiczeń unikać także głoski "t" z obawy przed hiperkorekcją (np. dziecko nastawione na "k", będzie wymawiało "kotek" = "kokotek"), jesli "k"wymawiało jak "t". "T" pojawi się w ćwiczeniach, gdy dziecko opanuje już "k" i będzie te dwa dźwięki sprawnie różnicować.


 ka, ke, ko, ku, ką, kę

LOGOTOMY aka, eke, yko, iko, oko, uku, oką, ekę
ak, ek, yk, ik, ok, uk


WYRAZY kat, kefir, kot, kuna, konsul, kęs, matką, taka, koło, tykanie,
lokata, pokotem, daleko, pokuta, ukos, tak, lek, stuk, pik. lok, luk, krzyk

LOGOTOMY kak, kek, kok, kuk
ak-ka, ek-ke, yk-ko, ik-ko, uk-ku

WYMAWIAMY DWIE GŁOSKI, PIERWSZĄ LŻEJ:
LOGOTOMY kka, kke, kko, kku, kką, kkę

WYRAZY mekka, mokka, lekko, lekkoduch
kakadu, rokoko, kukuryku, kukurydza, kokosy, Bakakakaj

PODWAJAMY GŁOSKĘ K :
LOGOTOMY akka-dada, ekke-dede, okko-dodo, ukku-dudu
kakego? kukuka? kakadyda? kakobe!
ka! da! ka! ba! ka! pa! ba! ka! ta!

ĆWICZYMY ODBITKĘ -K K- W ZESTROJACH AKCENTOWYCH :
tak kazali, brak kapitału, kubek kefiru, rok kalędarzowy,
stuk kołatki, wzrok kanibala, mrok kościelny, stuk kół

ĆWICZYMY ZMIĘKCZONE "K' -> "K' " :
LOGOTOMY k'a, k'e, k'i, k'o, k'u
akkia? okokiu? kinkaka? kiekoko? kiekaki? kikiki? kikokiko?

WYRAZY kiep, kiedy, kino, kilo, kiosk, cukierki, piki, likier


Prosimy, by dziecko powtarzało:
a) kapa, kanapa, kasa, kabel, kamień, koc, koń, koza, kolej, komin, kępa, kura, kuchnia, kuźnia.
b) Kasa kolejowa, kolorowa koszula,kulawa koza, kupa kamieni
c) Kasia karmi kury, w kuchni leży kamień
d) makaron, oko, okulary, pokój, fabryka, mleko, ręka, mak, rak, hak, rok, sok, klej, lejek, piasek, plecak, lotnik, indyk.
e) Fabryka kabli, bańka mleka,makowy placek,
rak nieborak.
f) Na pudełku są korale,
na kanapie leży piesek,
na haku wisi plecak,
Karol kupił choinkę.
g) Klej, klasa, klucz, kreda, krowa, ławka, balkon, lalka, pudełko, szynka, łyżka.
h) Łyżka soku,
kruchy sernik,
parkowa ławka,
zamknięta klasa.
h) Władek ma nowe kapcie,
mama upiekła placek,
w klasie jest kreda,
w oknie wisi firanka,
Kasia ma lalkę.

II Wprowadzenie T

- Głoskę t wprowadza się w ćwiczeniach później – to znaczy, gdy dziecko opanuje już k i będzie te dwa dźwięki sprawnie różnicować.


DOPIERO teraz można włączyć głoskę t:
1. Kaptur, kapusta, butelka, siatka, piątka, żółtko, żyletka, kostka, klasa, kurtka, taksówka, truskawka, klamka, kawka, klocek, kubek, korek, kotek, kukułka.
2. Mokry kaptur,
kostka cukru,
kwaśna kapusta,
butelka soku,
listek klonu,
kubek kawy.
3. Kazio buduje z klocków domek,
kukułka kuka,
na kartce leży ołówek,
w szklance jest kompot truskawkowy,
kotek pije mleko,
w klatce jest kanarek,
na kolację będzie szynka.



Posłużyć możemy się również zagadkami – np.:

* Jestem biała, szara,
ruda albo czarna.
Niosę smaczne jaja,
lubię dziobać ziarna.

* Choć go nikt nie uczył,
bardzo ładnie mruczy.
Pośród nocnej ciszy
Poluje na myszy.

* Po błocie człapię, kwaczę
i pływam też po rzece.
Mam ładne skrzydła, ale daleko nie polecę.

* Ten biały napój,
daje nam zdrowie.
Nie możesz zgadnąć?
Kotek ci pomoże...

* Łatwo mnie poznacie,
gdy wspomnicie bajkę.
Chodziłem tam w butach
I paliłem fajkę...

Można również nauczyć dzieci wierszyków (podam jeden dla przykładu)
Siedzi kawka nad sadzawką.
Chodź się napić kawki, kawko!
Będziesz piła filiżanką czarną kawkę ze śmietanką.
Ale kawka nie chce kawki,
Woli wodę pić ze sadzawki. (Wanda Chotomska)

Oczywista oczywistość, że dziecko się nudzi!!!! Dlatego trzeba tak się gimnastykować, by ćwiczenia były dobrą zabawą!
i codziennie- 10 minut, nie za długo.. bo się zniechęci.

Ćwiczenia usprawniające znajdziecie też tu:

MIMOWA
to portal z grami - gdzie dziecko musi powtarzać podczas gry :)



tak się LOGOPEDYCZNIE BAWILIŚMY już kiedyś

 logopedyczne zabawy znajdziecie u nas też TU


6 komentarzy:

  1. A u nas jest odwrotna sytuacja... zamiast t jest k (młoda trochę młodsza od Tomka bo ma 3 lata ale i tak t już powinno się pojawić) i też każdy wkoło puka się w głowę jak wspominam o logopedzie... ale chyba nie ma co czekać tylko się umówić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba warto iść chocby na konsultacje. Może coś wam doradzą, polecą jakieś ćwiczenia. Lepiej isc na darmo niż potem żałować :)

      Usuń
  2. Mój syn długo nie mówił r, pomogła integracja sensoryczna, kilka zajęć i pojawiło się r. Podczas zajęć skakał dużo na trampolinie, gdy zaczął wymawiać r przestał :-). Wykonywał też inne ćwiczenia i zabawy, super pomoc w rozwoju małego człowieka, wg mnie każde dziecko powinno się poddać takiej diagnozie jeśli jest dobrzew wykonana pokaże jak możemy pomóc naszemu dziecku w lepszej koncentracji, prawidłowym pisaniu ( bardzo usprawnia rękę). Żałuje bardzo ,że z córa nie chodziłam na takie zajęcia bo wyeliminowalibyśmy napięcie ręki przy pisaniu. Wcześniej uczęszczał na zajęcia logopedyczne, nie było żadnych efektów
    Wg mnie integracja super pomocne w rozwoju dziecka jest :-).
    Pozdrawiam A

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, warto pytać, szukać konsultacji- lepiej niż gdybać lub potem żałować. Szkoda tylko, że tak trudno trafić na specjalistę i dobrą właściwą opinię. Przeciez rodzic nie musi wiedzieć wszystkiego- gdy sie niepokoi- pyta, ale gdy zawierzy komuś nieodpowiedniemu (mam namyśli jakis autorytet, lekarza) a ta osoba się myli- to potem szkoda dziecka... niestety często tak bywa, i to właśnie nie z powodu zaniedbania czy zlekceważenia przez rodzica, tylko przez brak kontaktu z dobrym specjalistą.
      Nie mieliśmy do czynienia z integracją sensoryczną - w sensie konkretnych zajęć, ale myslę, że instynktownie i we własnym zakresie - ja stosujemy :) Ale chętnie bym zobaczyczła takie zajęcia (z Tomkiem/Stasiem w roli uczestnika :)

      pozdrawiam serdecznie i gratuluje sukcesu z R :)

      Usuń
  3. Nie ma to jak pediatra mówi, że jeszcze czas albo wyrośnie. My poszliśmy do logopedy kal mała miała 3 lata, bo słabo mówiła i podobno to już też o wiele za późno. A nasza pediatra powiedziała, że do 3-go roku się nic nie robi.
    Dobrze, że już teraz wiecie co ćwiczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja myślę, że ja też miałam troszkę "uśpioną czujność" bo Tomek zaczął mówić bardzo wcześnie (1,5- jak miał 2 lata mówił już sporro!) I mówił oczywiście po swojemu... mocno niewyraźnie, lecz ja go rozumiałam i się przyzwyczaiłam, że nawet nie słyszałam , że mówi czasem źle (to K-T) no ale widziałm, że inni go nie rozumieją więc pytałam lekarzy a oni mnie uspokajali... W sumie z przedszkola też nie słyszałam żadnych uwag, nawet na podsumowujących wyczerpujących opisówkach o rozwoju Tomka! No nic, teraz moja wina :) Jak zawsze :) ale alfą i omegą nie jestem - nigdy nie dopilnujemy wszystkiego. Ale nie jest źle, Tomke jak tylko uważa, mówi coraz lepiej. U Stasia będziemy wcześniej pilnować. No i radze innym - konsultowac wcześniej

      Usuń

Dziękuje za twój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...