niedziela, 15 lipca 2012

Figury geometryczne

Matematyka

Tomkowi trzeba było uporządkować wiedzę o figurach geometrycznych
kwadrat dla niego to była- KOSTECZKA (o dziwo rozpoznaje tez sześcian)
trójkąt to ZJEŻDŻALNIA lub NAMIOT lub DACH DOMU
koło to KOŁO
...

Najpierw przypomnieliśmy poprawne nazewnictwo, szukalismy figur w książeczkach i liczyliśmy je
np tu:


następnie wydrukowałam karty pracy

w rzędach figury, a do każdego rzędu było pytanie-zadanie do wykonania
np. Tomek miał zakolorować lub zakreślic odpowiedź
1. Która figura nie pasuje
2. Kóra figura ma 4 boki   (wcześniej wyjaśniłąm mu co to są boki i kąty)
3. Która figura ma 3 kąty
4. Która figura nie ma kątów


Wprowadziliśmy również pojęcia sześcianu, prostopadłościanu i walca,
tyle na początek, wyniknęło to z potrzeby chwili- Tomek narysowane w książce sześciany nazywał kwadratami z  zamknięciem (z pokrywką) musiałam mu wyjaśnić róznice między formą przestrzenną a płaską, posłużyłam się klockami.. 

Tomek budował wieże z klocków


na koniec były układanki z tangramem



z wyobraźnią

rysowałam to co udało się nam zrobić,
 to co zrobił Tomek, l
ub rysowałam dla niego prosty wzór

 i według wzoru :)

duuużo zabawy!

8 komentarzy:

  1. O, to ciekawe - jak wyjaśniłaś, co to są kąty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. skupiłam się na prostym wyjaśnieniu (nie do końca pełnym, ale na wyższą matematykę przyjdzie czas)Kąty (wg mojej definicji) to wierzchołki utworzone przez boki/ramiona w figurach i pokazałam TU i Tu :)
      pominęłam z premedytacją kąty pełne, półpełne, wklęsłe, przyległe itp.Wspomniałam, ze kąty mogą być różne: ostre (narysowałam) proste lub rozwarte ale nie skupialiśmy się na tym dalej, Tomek szukał poprostu wierzchołków w figurach,
      źle zrobiłam? :)

      Usuń
    2. Wierzchołki to tylko punkty (dla dzieci: kropki), a kąt to coś więcej. To niełatwe pojęcie dla dzieci, zwłaszcza tych stawianych "do kąta". Dlatego mnie to zaciekawiło ;-)
      Kąt ma nie tylko wierzchołek, ma też ramiona (nieskończone, ale w wersji dla maluchów to można pominąć) oraz to wszystko, co pomiędzy ramionami.
      Doskonałym pomysłem na pokazanie dzieciom kątów jest rozchylanie ramion wachlarza - papier/tkanina pomiędzy ramionami wachlarza tworzy właśnie kąt (w wersji nie_nieskończonej).
      Pozdrawiam ;-)

      Usuń
    3. Spróbuję jutro wkleić zdjęcia z wachlarzem ;-)

      Usuń
    4. chętnie zobaczę :)

      Usuń
    5. http://bajdocja.blogspot.com/2012/07/figury-4-katy.html

      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. my ostatnio dostaliśmy figury magnetyczne :) na razie więcej bawię się ja, ale i na córę przyjdzie pora :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za twój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...