poniedziałek, 23 lipca 2012

Szkielet człowieka

Wracamy do tematu człowieka.
Tym razem szkielet człowieka - część 1


1. Zrobiłam dla Tomka puzzle szkieletu człowieka

magnetyczne puzzle na lodówkę
  •  wybrałam jakiś rysunek szkieletu z internetu
  • wydrukowałam wielkości A4- na wzór dla Tomka
  • powiększyłam i wydrukowałam (w kawałkach- tzn czaszka i klatka piersiowa, ręce, nogi..)
  • poprawiłam flamastrem kontury
  • wycięłam elementy
  • 
    .
    zalaminowałam i wycięłam
    .
    
od spodu podkleiłam magnesy klejem magikiem (pocięte reklamowe magnesiki)- można użyć folii magnetycznej
    



układamy nasze puzzle na lodówce (uwaga, może się zarysować)(można użyć np. farby magnetycznej i pomalować część ściany w pokoju dziecka, tworząc sobie tablicę do różnych magnetycznych działań)

 Tomek teraz z zapałem układa na lodówce,



  • za pierwszym razem pokazałam mu jak się układa, pokazałam wzór i nazwałam każdy element, wskazywaliśmy też te kości na swoim ciele, próbowaliśmy je wyczuć (dużo śmiechu) i przykładaliśmy puzzle do miejsca występowania danej kości
  • bazowalismy też na skojarzeniach tzn. majteczki wg Tomka= miednica, mostek=krawat, kości udowe do miednicy przyczepiją sie "kulkami"= głowami kości/ wtedy łatwiej zapamietać
  • teraz już Tomek radzi sobie świetnie (problemem są tylko kości kończyn)
  • następnie-po poprawnym ułożeniu- czas na żarty- Tomek  układa nasz szkielet w pozycji tańczącej, machającej itd...
  •   
  • a na koniec (najdłużej) układa kościo-stwory :) cały czas posługując się poprawnym nazewnictwem używanych elementów :)
indianin w spódnicy
 
wielka kościomprowizacja

Napoleon Kościoparte

Taki szkielet jak nasz można kupić lub zrobić na rzepy, naturalnych (dziecięcych) rozmiarów i przyczepiać do własnego ciała (ubrania)! Pomysł fajny - wykonanie wymagałoby trochę więcej pracy, ale można kupić np. tu

ważna uwaga:

Zaznaczałam wielokrotnie, że części ciała to np. głowa, ręce, nogi
a tym razem wymieniamy części szkieletu:
  • czaszka,
  • kręgosłup, (zozony z wielu elementów-kręgów)
  • klatka piersiowa (mostek, żebra),
  • miednica,
  • kości ręki (ramienia, przedramienia, dłoni)
  • kości nogi (uda, podudzia, stopy) pozostałam przy takiej wersji, nie wkraczałam jeszcze w szczegóły (że kość łokciowa, promieniowa itd)

wymieniamy też funkcje elementów szkieletu
- czaszki- chroni mózg, oczy, język... itd
-pokazałam Tomkowi na nim żuchwę, szczękę, kości policzkowe nosowe, czołową...
- funkcje klatki piersiowej (chroni serce, płuca...)
- pozostałe funkcje przed nami (nie można na jeden raz przesadzić z ilością materiału, bo nasza "gąbka już nie chłonie", przestaje się interesować)

-pokazałam gdzie się zginają kończyny -kolano, łokieć,
-wyjaśniałm, że kości są różne -np, długie (udowa), płaskie, krótkie (paliczki)
 -zaznaczałam, że kość udowa jest najdłuższa

2. KOLOROWANKA
- jeśli dziecko lubi- poprostu może pokolorować na podsumowanie lub na początku by oswoić się z tematem, można mu wtedy poopowiadać co jest czym

http://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-halloween.html
Tomek kolorować nie znosi, ale lubi zadania, więc kolorowanka posłużyła nam do utrwalenia pojęć:
prosiłam: pokoloruj czaszkę na żółto, miednicę na zielono itd....

Można nabyć różne pomoce naukowe, naoglądałam się tego w internecie np.
niesamowite są takie drewniane, warstwowe puzzle, do kupienia np tu:
http://www.wehrfritz.pl/produkty/lista/kategoria/uczymy_sie_8/podkategoria/cialo__czlowiek_69/cena/od-50-do-200

np. chłopiec (ubrany, nagi, mięśnie, szkielet)
pokolenia (proces dorastania i starzenia się)

3. Warto także pokazać dziecku szkielety różnych zwierząt (podpatrzyłam TU)
wtedy drukujemy zdjęcie zwierzęcia i jego szkielet a dziecko ma za zadanie dopasować

może następnym razem.....

9 komentarzy:

  1. Super ta szkieletowa układanka! A pomoce z tego sklepu cały czas mnie zachwycają tylko te ich ceny są jakby mniej zachwycające ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja dopiero zaobaczyłam ten sklep i traktuję go jako inspirację do "zrób to sam" :) ze względu na ceny właśnie

      Usuń
  2. Fajny szkielet :)
    Nasz plastikowy szkieletor stoi w kącie, odwrócony do ściany (Ania trzęsie gaciami ze strachu :()

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Mogę wkleić zdjęcie "Indianina" obok linka do Was na moim blogu?
      http://bajdocja.blogspot.com/2012/11/anatomia-czowieka-7.html

      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  4. wykonanie, pomysł, zabawa i nauka - bomba! brawo za kreatywność!

    OdpowiedzUsuń
  5. Od 2 dni mam miłośnika kości, także dzięki za ten wpis ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za twój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...