środa, 8 czerwca 2011

Chrząszcz GUNIAK CZERWCZYK

Trafił się nam okaz chrząszcza podobnego do chrabąszcza majowego,
GUNIAK CZERWCZYK
mam wrażenie, że jedne i drugie są rzadziej niż kiedyś spotykane,
nie to co za czasów mojego dzieciństwa :) kiedy to chłopcy wrzucali je dziewczynom za koszule (lub ja chłopakom :)

wleciał nam wieczorem do kuchni, poczekał na Tomka i się chłopcy zapoznali

GUNIAK CZERWCZYK
chrząszcz z rodziny żukowatych

Ciało barwy miodowej,
na pokrywach występują
podłużne żeberka usztywniające
  
przedplecze i spód ciała silnie,
żółtobrunatno owłosione,




łaskocze chodząc po dłoni :)


Tomkowi baardzo sie podobał











Postać dorosła z wyglądu przypomina chrabąszcza majowego lub kasztanowego, jest jednak od niego znacznie mniejsza, ma 14-18 mm długości. Czułki dziewięcioczłonowe z trzyblaszkową buławką
pooglądalismy, obfotografowałam i wypuściliśmy,
musiałam dbać by Tomek go odpowiednio delikatnie łapał, bo ściskać chciał jak swoje gumowe owady :)

(jestem w nieustającym szoku, na jakiej podstawie  dziecko wybiera rzeczy, które dotknie, spróbuje a których nie, brak w tym mojej dorosłej logiki
chrząszcza tak, jest fajny, jajko ble, truskawka łeeee, wybrudzi)

później dopytywał mnie czy ten guniak lubi ligustr, bo chciałby poszukać ich więcej :)

Guniak jest bardzo pospolity w naszym kraju, rójka chrząszczy zaczyna się w końcu czerwca i trwa do połowy lipca. Żerują wtedy na drzewach liściastych i szpilkowych oraz w zaroślach wiklinowych, wieczorami

CHRABĄSZCZ MAJOWY
to chrząszcz z rodziny żukowatych

z punktu widzenia człowieka są szkodnikami upraw, trawników, szkółek, bo zjadaja liście róznych drzew a larwy podgryzają korzonki

posługując się lupą można określić płeć jegomścia:



  • Płeć dorosłego osobnika można odróżnić m.in. po ilości blaszek na miotełkowato zakończonych buławkach. Samce mają ich 7, a samice 6.  (czyli na końcach czułek)



  • zobaczcie TU o co chodzi, jest świetne zdjęcie

    cytuję za wikipedia.pl
    " Chrząszcze pojawiają się w maju .....Samica składa jaja pod ziemią, w pobliżu drzew, w wydrążonym przez siebie korytarzu na głębokości .... Samice zamierają w czerwcu po złożeniu około 80 jaj. Po 3 tygodniach wylęgają się larwy. Larwy, zwane pędrakami, rozwijają się zwykle 3 lata!!!! i co roku dwukrotnie linieją. W trzecim roku, pod koniec lata, pędraki przepoczwarczają się, a w październiku wylęgają się dorosłe chrząszcze, które wychodzą na powierzchnię dopiero w maju następnego roku.

    fajne są

    i tak skrobią śmiesznie

    WARTO ZNAĆ NAZWY KILKU CHOCIAŻ OWADÓW!!

    4 komentarze:

    1. No to się dokształciłam- a bardzo męczyło mnie co to też lata mi czasem wieczorem po kuchni. Bogatsza o wiedzę zdobytą u Ciebie pędzę przekazać ja dalej moim małym przyrodnikom.
      Pozdrawiam
      Ewa

      OdpowiedzUsuń
    2. polecam sie na przyszłość :)

      OdpowiedzUsuń
    3. Z moich obserwacji wynika, że przedszkolaki dzielą się na 3 grupy:
      a/ dotykające owadów, bo są ciekawe i można je poznać
      b/ dotykające w celu unicestwienia
      c/ niedotykające i umykające z piskiem

      Widocznie Tomek zalicza się do grupy a (albo do b? :)

      OdpowiedzUsuń
    4. Myślę jednak, że do grupy a, był zafascynowany nim, tym jak łaskocze, tylko ja się bałam, czy oby za mocno go nie ściśnie :)

      OdpowiedzUsuń

    Dziękuje za twój komentarz :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...